Estonia experten Harri Ruotsalainen: har bevis att lastbilar dumpades i havet strax före förlisningen, Sverige gömde dem under grus + makadam
2021-09-12 01:23
Estonias visir i fören sprängdes bort med engelsk Hexakomposit bomb från MI6
Här kommer Jüri Linas sammanfattning av Harri Ruotsalainens vittnesmål inför estniska parlamentsledamöter den 10 september 2021. Filmen nedan dokumenterar förhöret på estniska:
"Nya bevis för att Estonia sänktes
Den 10 september 2021 träffade den finske ingenjören Harri Ruotsalainen den estniska Estonia-gruppen vid Riigikogu. Hösten 1994 arbetade Ruotsalainen vid den finska räddningstjänsten i Helsingfors och deltog i Estonias räddningsinsats.
Han berättade om de omständigheter som av den svenska regeringen hade hemligstämplats för 25 år, senare 100 år.
Han avslöjade att med hjälp av sonar hade man upptäckt minst två stora fyrkantiga föremål som den 28 september 1994 klockan 00:55 hade dumpats från M/S Estonia på en djup av 90 meter och därefter sänktes hela fartyget. De tydliga sonar-sekvenserna hade Igor Volke fått fram, som då representerade den estniska räddningstjänsten. 00:55 hördes metalliska ljud.
Innan dess hade Estonia avvikit från sin sedvanliga kurs för att svänga åt det djupaste stället i området. Några svenska ledamöter ur den internationella Estonia-kommissionen hade tagit hand om sonar-sekvenserna men inte offentliggjort dessa.
Det var den natten som Estonia var på väg från Tallinn till Stockholm men förliste.
Finska radarstationers sekvenser visar att fartyget höll en hastighet av 15 knop, men då fartyget kom fram till dumpningsplatsen sänktes hastigheten till 5 knop. Annars var det i genomsnitt 30 meter djupt i området.
Vittnesmål gör gällande att på bildäck hördes det hur bilmotorer startade under färden och bakre rampen i aktern öppnades. Enligt Ruotsalainen kördes minst två lastbilar överbord. Då gjorde Estonia en underlig manöver, gick upp mot vinden, i stället för att söka skydd mot blåsten. Det var då fartyget förlorade bogvisiret. Vinden vid förlisningsplatsen klockan ett uppskattades till 18–20 m/s (styv kuling).
Enligt honom såg det ut som om kaptenen eller de som styrde färjan mot allt förnuft ville sänka fartyget. På grund av hål under vattenytan som flera detonationer åstadkom, förliste fartyget endast på 20-25 minuter. Denna teori stöds av uppgifter om sprängladdningar.
I en dokumentär, "Estonia - Fyndet som ändrar allt" (september 2020), visas ett 4 meter högt och 1,2 meter brett hål på styrbords sida i Estonias skrov upptäckt vid dykningar i september 2019. I dokumentären omtalades endast ett hål. I oktober 2020 framkom att ett andra hål upptäckts vid dykningarna. Detta andra hål är flera decimeter högt och flera meter långt.
Under en presskonferens i Tallinn den 8 september 2021 offentliggjorde Margus Kurm, tidigare statsåklagare och chef för Estlands utredning av Estoniakatastrofen 2005–2009, bilder på flera tidigare okända skador på skrovet från sommarens dykningar, varav vissa tycks visa sprängskador.
Efter operationen med lastbilarna tog det inte så lång tid förrän Estonia klockan 01:24 ropade: "Mayday! Mayday!"
Vågorna var inte särskilt höga. Våghöjden på olycksplatsen har uppskattats till 4,0–5,4 m, vilket inte är extremt mycket.
Tack vare ett privat initiativ fortsätter Estland nu att undersöka närmare dessa nya uppgifter som Harri Ruotsalainen lämnade. Dykningarna finansieras av tidningen Postimees.
Riigikogu-ledamoten Anti Poolamets sade att esterna inte litar på den svenska staten. Enligt Ruotsalainen har Sverige saboterat tidigare utredningar med hänsyn till rikets säkerhet.
Nyckelfrågan är: var finns en del av lasten? Om man inte hittar alla lastbilar på bildäck, borde man leta efter dessa i den nämnda sänkan. Om man hittar de två dumpade lastbilarna på havsbotten, så kommer saken i ett annat ljus.
Det mest sensationella var att gruset som på order av den svenska regeringen hälldes på lastbilarna och inte på vraket, som ligger ca 400 meter från dumpningsplatsen.
Enligt uppgift befann sig en sabotagegrupp från ryska militära underrättelsetjänsten GRU ombord. Gruppens uppgift skulle ha varit att sänka fartyget.
År 2005 konstaterades det att Estonia transporterade militärmateriel från före detta Sovjetunionen i stor omfattning, även i september 1994. Det har även framförts uppgifter om att
delar av en kärnreaktor och radioaktiva ämnen (15 kilo osmium) skulle ha varit med på fartyget på förlisningsnatten, vilket skulle förklara varför regeringen inte ville bärga vraket eller fortsätta dykningarna, utan ville hälla betong över området. Den estniska regeringen stoppade företaget, enligt Ruotsalainen.
Det har inträffat märkliga och ologiska ting i samband med Estonias förlisning.
Dykaren Stewart Rumbles berättade att de svenska dykarna blev chockade över beskedet att låta 125 kroppar, som utan problem hade kunnat bärgas, vara kvar. I oktober 2020 ansåg Estlands inrikesminister Mart Helme att de döda ombord på Estonia ska tas upp. Den nya estniska socialliberala regeringen är inte intresserad av detta uppdrag.
JÜRI LINA"
Estonia - Fyndet som ändrar allt (2020)
Tallinks bilfärja Balanga Queen befann sig också i närheten av Estonia vid förlisningen, men fick order att gå direkt till Tallinn.
Bland de döda fanns sångaren och underhållaren Pierre Isacsson, den tidigare socialdemokratiske riksdagsledamoten Lennart Pettersson samt den estniske sångaren Urmas Alender.
Se även på WTV:
Bekräftat: M/S Estonias kapten Arvo Andresson sköts i huvudet på bryggan;
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Harri Ruotsalainen sade ju till det estniska Parlamentet att Estonia gjorde en galen svängning in i vinden och att ingen vettig kapten skulle göra så. I intervjun med Georg Thars får vi förklaringen, Estonia fjärrstyrdes då:
M/S Estonia kidnappades och fjärrstyrdes säger insider;
Estniska partiet Ekre i Estonia-krismöte med Harri Ruotsalainen i Estlands parlament, Felixrapporten bekräftades Update 11.9.21
2021-09-10 21:51
Den 10 september 2021 kl 09:00 skulle det estniska partiet Ekre, efter presskonferensen från den nya Estonia-dykföreningen Mare Liberum Foundation (MLF) med Margus Kurm dagen innan, ha hållit ett krismöte om Estonias sänkning i det estniska parlamentet Riigikogu med live sändning. Men den mediala överföringstekniken saboterades, förmodligen av MI6. Alla de andra estniska parlamentspartierna ville inte veta av detta sanningssökande, då de är under hård MI6 kontroll.
Man hade bjudit den f d finska räddningsingenjören Harri Ruotsalainen, som var en av de första på plats efter förlisningen. Han anlitades sedan som expert av den finska delen i JAIC, den officiella lögn kommissionen som bestämt Estonia-narrativet sedan 1997. Han är mycket kritisk till JAIC. De frågade aldrig om bogvisiret och hemligstämplade alla Estonia-handlingar till 100 år.
Jüri Lina meddelade för WTV först kl 22:40 den 10 september att en inspelning av mötet nu publicerats på det estniska partiet Ekres hemsida. Den är på 1,5 timmar och Jüri hade bara sett de första 30 min där det mest sensationella var att den finska JAIC-medarbetaren Harri Ruotsalainen uppgav att Estonia strax efter avresan från Tallinn kl 19:15 den 28 september 1994 efter att de passerat den estniska ön Dagö gick ner med farten till 6 / 5 knop för att sedan öppna bilrampen därbak för att kasta ut en eller två lastbilar i havet, som förmodligen hade smugglat knark.
Sverige hällde sedan 1996 mycket sand, grus och makadam på dessa dumpade lastbilarna för att förstöra bevis. De låg an bra bit ifrån själva vraket. Officiellt hette det från svenska staten att grus och makadam hälldes bara runt vraket för att stävja havsbotten för betongövertäckningen. Under detta manöver lossnade flera kroppar runt vraket som sedan spolades i land utanför Estland. Snacka om att störa gravfriden!
Harri Ruotsalainen kan bevisa denna drastiska minskningen i farten med radarbilder från finska kustbevakningen.
Detta skulle i så fall bekräfta den s k FELIX-rapporten från ryska GRU (förmodligen författat av Putin) som dök upp februari 1996, se närmare kapitlet "FELIX-rapporten" sidan 159 i min bok M/S Estonia sänktes, som kan laddas ner gratis här .
Harri Ruotsalainen uppgav att kaptenen på något sätt tvingades att stanna Estonia vid den djupaste platsen och dumpa smuggelgods. Detta medförde att vatten kom på bildäck, dock i mindre mängder. Med bara detta vatten hade Estonia flutit i minst ett dygn. Att hon sedan sjönk så fort var ett attentat. Någon hade gjort flera hål i Estonias skrov under vattenlinjen uppgav Ruotsalainen. Vilken modig man! Det här kan kosta honom livet!
Se även på WTV:
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Filmen är tyvärr hittills bara på estniska:
Estniska anhöriga och Margus Kurm har tröttnat på Sveriges och Estlands nya Estonia-mörkläggning, sprängskador på bilderna och tredje hål UPD 11.9.21
2021-09-08 20:52
Nytt bomhål på Estonia, mot bildäck, filmat juli 2021
Varför publicerade det prisbelönta Estonia-filmteamet inte detta?
Det kokar i Estland just nu, enligt Jüri Lina. Estonia-uppror!
Ofria Fria Tider var först i kväll i Sverige att smälla av en ny Estonia-bomb:
Estnisk organisation skickar dykare till Estonia efter flera besvärande bilder
"Under ledning av Margus Kurm, tidigare statsåklagare och chef för Estlands utredning av Estoniakatastrofen 2005–2009, organiseras nu nya dykningar vid vrakplatsen för att undersöka hela Estonias skrov. Initiativet offentliggjordes vid en presskonferens idag och kommer efter att bilder på flera tidigare okända skrovskador har offentliggjorts från sommarens dykningar, varav vissa tycks visa sprängskador."
Svenska fulmedia tiger. De har alltid stått på massmördarnas sida. SvD har dock ett TT inslag: .... "En dykbåt från projektet ska enligt planerna om tio dagar ge sig ut till förlisningsplatsen för att under två veckor filma och undersöka vraket med dykare."
Estonia-anhöriga Bettan, som förlorade sin make på Estonia den 28 september 1994, skriver på sin läsvärda blogg:
"Det har nyligen bildats en estnisk förening, som heter Mare Liberum Foundation (MLF) med Margus Kurm som ordförande, denna förening kommer att arbeta för en fullständig och opartisk utredning av förlisningen.
Utredningsprojektet i korthet. Projektet har tre mål:
1) Att skapa en grund för utvärdering av slutsatserna av den preliminära analys som utförts av myndigheterna.
2) Att få en övertygande slutsats om den verkliga, eller åtminstone, den mest troliga orsaken till katastrofen.
3) Att skapa en grund för en domstolsprövning för fastställande av orsaken till förlisningen och eventuellt rättsfall mot de som är ansvariga för MS Estonias förlisning."
Faktagruppen, som haft flera konstiga dödsfall, verkar ha tät kontakt till det gamla, hederliga Must, innan Mossad tog över kontrollen, kom med en ny utredning om bogrampen , som hittades helt bredvid och lutandes mot skrovet under juli 2021 dykningarna.
Update: 2021-09-11:
"Dykexpeditionen kommer att genomföras med RS SENTINEL.
https://www.rs-sentinel.de/en/
Fartyget ägs av det tyska företaget RS OFFSHORE. Under dykningarna kommer skador på M/S Estonias skrov att kartläggas och 3D-skannas. Även områdena kring bildäck och förlisningen kommer att studeras.
Materialet som samlats in kommer att analyseras av dr. Andrzej Jasionowski.
Redan 2005-2008 var Dr Jasionowski medlem i det vetenskapliga konsortiet SSPA, som genomförde ett antal olika studier om M/S Estonia under den svenska regeringens order." rapporterar Bettan.
----
Se även på WTV:
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Raivo Hellerma, Margus Kurm och Piret Kergandber, Mare Liberum Foundation, det nya dykteamet
Margus Kurms, i mitten, livesändning idag 2021-09-08 och presskonferensen som följde har nu översatts till engelska, rapporterar Bettan.
mare-liberum-press-conference-2021-09-08:
Kurm: Next dive. Indeed, there are plans to go to sea and, more precisely, down.
Investigate the wreck exactly as we see it. The partner is a German company. We rent a research boat from them. This vessel is suitable for underwater work.
Kurm: Cranes, airlift (which is a large vacuum cleaner to remove from the surface), etc. In addition to the robot service offered by the shipping company, we also have another team that will then be able to perform the scan. Maybe then examine the bodywork in this way so that we can later make a 3D model. Our goal is not to model the whole ship. We focus on the injuries in the body, the areas that are most important in terms of the causes of drowning.
Kurm: Four divers are coming, with the team. But the main emphasis of underwater work is on technology. The function of divers is helpful. If the ship has areas and places that the robot cannot access and they can do the job. If necessary, help robots.
Kurm: There are also divers we send if necessary. Once all this is done, all the material that we have, even earlier, is going to be given to an expert for research. In fact, we intend to provide all the material to at least two expert groups operating in parallel and independently of each other. Unfortunately, engineering does not agree on all issues. In order to get a possible objective picture, we would like to have it examined by two panels of experts.
One expert we have is Dr. Andrej Jasionowski. Why him?
1. Has a strong academic background.
2. Long experience in investigating practical marine casualties.
3. He has previously been involved in the Estonia case.
4. When I suggested it to him, he immediately agreed. He is still interested in this case.
Kurm: Besides, there is definitely one question that many have, how much does it cost and where does the money come from? The final cost is unknown. The amount of diving surgery is unknown as it depends on how many days we are at sea. It is impossible to predict what expert analyses we need to order. There is no very precise budget, but about 800,000 euros. Of this, diving costs about 500-600,000. The money comes from donations from both Sweden and Estonia. And also the sale of media rights. Our partner is Postimees Group, which will cover the entire expedition and activities. If you ask, is all the money you need together? Almost.
Kurm: I'm optimistic. The money that is currently lacking in the budget can be obtained. I also mention that it is funded by donations - we have not organized a public gathering.
Donations have been negotiated. With companies or businessmen.
....
Piret Kergandberg: I am the contractual representative of the Swedes in Estonia. I was also their lawyer, in 2016 we went to court. In 2019, we reached a decision in court that the Estonian government must respond to those of Sweden. I am their partner - please keep us informed of the procedure and preparation. Unfortunately, if the Estonian people are involved, then Sweden is not. Therefore, and if the Swedish people have not agreed on the results for 27 years, there is no choice but to start a new investigation. So much time has passed and it is necessary to identify what has happened in the north.
Kergandberg: I really hope the weather saves us and we can take action. It is very good that there is a transparent inquiry.
......
Kurm: There are two different questions here - is the activity legal and the other is when it comes to actually preventing it. I have always been convinced that diving into the wreck has not been forbidden. We have sections on grave looting - which means stealing, plundering and looting. This also applies to Estonia. However, when a place declared to be a grave is examined for scientific purposes or in court. Well this is not a crime, it is a legal activity. Nor does an international agreement prohibit diving for research purposes. It states that activities that disturb the peace of the dead and bringing up any objects must be criminalized.
Kurm: The Swedes have a law that is stricter than an international agreement. But Swedish law only applies in Sweden. Estonia is in international waters. We do not need to ask for any permits or consent.
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021
2021-07-17 02:29
Ofria Fria Tider och ännu ofriare TT gick den 16 juli 2021 ut med skandalen att någon hade stört sonarbilderna från Estonia-kommissionen under tisdagen den 13. Estniska tidningar anklagade Sverige att återigen mörklägga och misstanken om en svensk ubåt uppkom och är fullständigt berättigad.
Inslaget från ofria Fria Tider har dock flera sakfel. Om deras Widar Nord inte hade systematiskt mobbat mig, Henning Witte, sedan 2014 utan samarbetat, hade dessa fel kunnat undvikas. Jag har betydligt djupare Estonia-kunnskaper genom min Estonia-rättegång.
Det stämmer inte att bogrampen aldrig varit öppnad sedan förlisningen. På de officiella dykbilderna från den 3 december 1994 syns rampen ganska intakt med ca 60 cm öppning längst upp. Men dagen därpå är den helt förändrad och sned och sitter bara fast på ett gångjärn. Detta bevisar att någon varit inne på bildäck redan den 4 december 1994.
Dessutom klippte den svenska militären inte kabeln på Jutta Rabes ROV under expeditionen augusti 2000, utan den på den dyra side-scan-sonarn. Gregg Bemis, som ägde den, blev riktigt förbannad på den kriminella svenska militären.
Att kalla Estonias förlisning olyckstillfälle är ren mörkläggning då massmordet på Estonia är bevisat för länge sedan. Dessa bevis har systematiskt förtigits av ofria Fria Tider
vilket kan klassas som skyddande av brottsling!
Se även på WTV:
Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet
2021-07-15 21:01
Det är hårresande hur den svenska Haverikommissionen försöker skydda Estonia-massmördarna. De sade i juni 2021 att sikten under vattnet där Estonia ligger är så dåligt att man måste vänta med filmkameror fram till april/maj 2022 för att sedan komma med slutrapporten efter valet. För detta har jag polisanmäld den svenska Haverikommissionen. Det var klart att sikten var svepskäl för att mörklägga.
Igår skickade Estland enligt ofria Fria Tider ett tredje fartyg, VLT-089, till vrakplatsen för att filma skrovet och Discovery-hålet. Det visade sig att sikten var alldeles utmärkt som ni kan se i den estniska filmen nedan.
Under denna fräcka kupp mot de svenska mörkläggarna visade det sig också att bogrampen helt slitits av från båda gångjärnen och ligger bredvid skrovet så att alla kan åka in på bildäck.