Visar alla artiklar i Praktiska konspirationer > M/S Estonia sänktes

Estonias bogvisir hängde kvar vid skrovet, avlägsnades under vatten kort efter sänkningen

2021-01-04 19:23

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2020/12/25/95-forlorade-m-s-estonia-inte-bogvisiret-som-jaics-slutrapport-beskriver/

Bogvisiret sprängdes bort av massmördarna för att kunna segla under falsk flagga: tyska Meyervarvets felkonstruktion orsakade Estonias förlisning. Lögnen spreds sedan av Carl Bildt redan under förlisningsdagen den 28 september 1994. Attentatsmännen (MI6?) hade dock inte räknat med att en bomb som skulle spränga loss bogvisiret inte smällde av på babords sida. Bilden på bomben är på omslaget av min bok M/S Estonia sänktes. Det är ett orange/rosa färgat paket på magnetfot, engelsk hexakomposit, som den engelska militären och MI6 gärna använder.

Bildresultat för ms estonia sänktes henning witte
Henning witte-Ms estonia sanktes

De andra bomberna runt bogvisiret smällde dock av enligt planen så att bogvisiret lossnade, men hängde kvar på hydraularmar och kablar på babords sida. Jag hade tidigare en sonarbild från vraket kort efter förlisningen som visade hur visiret låg kvar intill skovets babordsida. Bilden blev dock stulen med annat viktigt material vid ett inbrott på mitt landställe i Rejmyre för några år sedan.

Filmmaterialet från den engelska bomben på min bok och mina filmer samt Jutta Rabes sprängbevis lämnar inga tvivel kvar att Estonias bogvisir sprängdes av före förlisningen och den orsakade inte sjunkförloppet, vilket var en följd av flera hål på styrbordssidan.

P.s.: The Independent Fact Group sammansattes av det gamla MUST-gänget. Därför ljuger de med påståendet att visiret satt kvar under förlisningen. De förtiger att visiret sprängdes bort strax före förlisningen.

 

 

Jüri Lina om den estniska synvinkeln på M/S Estonias sänkning

2020-12-30 21:38

 

Discoverys Estonia-filmteam fortsätter att mörka massmordfakta, undanhåller film för allmänheten och anhöriga

2020-11-26 07:44

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K4jKM/unikt-ramaterial-visar-nya-fynden-pa-estonia

Att just Aftonbladet är nu den enda tidningen som fått se tre timmars råmaterial från det norsk/svenska Estonia-dykteamet är en stor skandal. AB har från början kört en systematisk mörkläggning av Estonia och skyddat massmödarna. Oisin Cantwell spelade redan sedan 1990-talet en mycket oseriös roll och när jag, Henning Witte, som ombud för 1 000 Estonia-anhöriga lämnade över filmbevis på bomber på Estonias skrov advent 1998 till AB, då ville reportern slå upp detta stort, eftersom han hade fått motstridiga förklaringar av dessa bombpaket från den svenska och finska delen i haverikommissionen JAIC. Då kom AB:s chef och förbjöd honom att publicera något om detta explosiva meterial.

Nu har filmteamet visat materialet dessutom för den estniska och svenska haverikommissionen, alltså precis de myndigheter som ingick i JAIC, som ljugit så förfärligt mycket att man t o m ändrade naturlagarna. Vatten på bildäck kunde inte sänka Estonia på ca 45 minuter.

AB frågar filmmörkläggarna varför de inte publicerar allt material så att alla får tillgång till det. Svaret blir:

"Varför lägger ni inte ut det på nätet?

– Den som tittar behöver någon som förklarar vad det är man ser, vilken del av fartyget som filmas och så vidare. Om vi hade lagt ut allt så hade delar kunnat klippas ut och användas på ett sätt som vi inte har kontroll över."

Detta är en föga tillfredsställande och övertygande, men oärlig förklaring. Det verkliga skälet är att filmteamet gör allt för att misstanke om massmord inte ska uppkomma. Dessutom är de det första filmteamet som undanhållit tidskoden och platsuppgifterna i själva filmmaterialet, vilket är extremt oseriöst. De har inte heller publicerat bevis att de filmar just Estonias vrak, vilket JAIC och Jutta Rabe gjorde.

1. De ljuger tittarna rakt in i ansiktet genom att påstå att ingen tidigare har lyckats med att dokumentera ett hål på Estonias styrbordssida. Men jag lyckades med det för 10 år sedan med mitt inslag på WTV Estonias stora hemliga hål som bara på YT fick nästan 123 000 tittare, och då ska man veta att YT skruver ner mina tittarsiffror. Vimeo har redan censurerat bort hålfilmen.

2. De nämner inte att Johan Fransson från Sjöfartsverket har erkänt ett hål och att Ann-Louise Eksborg, svenska JAIC-chefen, erkände för mig i en offentlig diskussion 1997 att de inte kan utesluta ett håll, då filmmaterial blivit bortklippt.

3. De förtiger att Meyervarvets utredning visar att en dykare från december 1994 har erkänt att de hade uppdraget att svetsa igen det stora hålet som jag hade bevisat. Man hade då även filmat de talrika svetsstavarna som behövdes för undervattenssvetsningen, både på skrovet före svetsningen och på havsbotten efter användningen.

4. Filmteamet klipper bort Jutta Rabes klockrena bevis att bogvisiret sprängdes bort. Även Meyervarvets bevis om detta förtigs, trots att man visar Werner Hummels modell av fören med alla sprängskador.

Jüri Lina uppgav nu till WTV att den estniska regeringen inte fick se bilderna på det lilla hålet utan enbart veta att det finns och var på vraket. Även detta är avancerad mörkläggning.

Filmteamet misstänks för brottet Skyddande av brottsling, BrB 17:11.

P.S.: Vimeo har censurerat bort alla mina filmer om Estonia ....

Update 19.11.20: idag fick den svenske regissören av Discovery-filmen det stora Journalistpriset. Detta kastar inte heller ett bra ljus på honom, då bara etablissemangets nickedockor brukar få ett sådant pris.

 

 

Sprängexperten Brian H.L. Braidwood visade att Estonias bogvisir sprängdes bort

2020-11-05 08:07

Meyer-varvet anlitade 1999 en ledande sprängexpert ifrån England, Brian H.L. Braidwood. Han skulle utreda de tulpanformade utbuktningar i plåten runt Estonias bogramp. Detta var en reaktion på att jag, Henning Witte, som var ombud för nästan 1 000 Estonia-anhöriga och överlevande, hittade med min tekniske rådgivare Johan Ridderstolpe officiella filmbilder på sprängladdnigar på Estonias skrov.

Braidwood blev känd under utredningen av Rainbow Warrior 1985. Hans utlåtande finns i Meyervarvets utredning.

Ämnet publiceras nu då det norsk/svenska MI6 filmgänget från Discovery har undanhållit den centrala informationen att M/S Estonia har utsatts för flera sprängningar. Filmteamet har censurerat all info som kan väcka misstanken om massmord. Därmed är de misstänkta för brottet skyddande av brottsling, BrB 17:11. För detta borde de åtalas, inte för dykfilmningen, som inte var ett brott mot griftefriden.

Anders Björkman och vissa andra påstår att bogvisiret sprängdes bort efter förlisningen. Detta stämmer inte. Ett engelskt utlåtande som Jutta Rabe hade beställt, kom fram till att mycket syre var med i explosionsreaktionen. Dessutom skulle man inte låta den rosafärgade bomben, engelsk militärbomb Hexakomposit, låta vara kvar om man hade sprängt senare. Sprängskadorna på rampen ger ingen mening om man sprängde efteråt. Dessutom hade man svetsat loss visiret efter förlisningen för att undvika uppmärksamhet. Fanns ingen anledning att spränga bort det. Bomberna skulle sänka Estonia fortast möjligt och ge anledning att kunna peka på en falsk flagga.

34.7.1
Supplementary Investigation Report
by Brian H.L. Braidwood, MBIM, MIExpE, Weymouth/UK

After the discovery of further unexplainable damage in way of the starboard front bulkhead of the wreck above and below B-deck, Brain Braidwood was requested to examine also these areas. His respective findings and conclusions are explained in the above mentioned report which is attached as Enclosure 34.7.1.435.1. As to the damage above B-deck level the expert has concluded on the balance of probabilities:

1. The condition of the port actuator was caused by damage when it ripped through the forward bulkhead on tearing away from its base plate.

2. The lack of damage to the starboard actuator means that the adjacent hole in the forward bulkhead must have existed before it passed through when it tore away from its base plate.

3. The hole in the starboard forward bulkhead was not caused by the starboard actuator.

4. The pattern of petals along the sides of the hole is characteristic of explosive damage.

5. The hole in the forward bulkhead was caused by an explosive device.

6. The damage to the bow ramp is indicative of an explosion.

7. The seat of the explosion was on the after side of the bulkhead.

8. It is possible that the damage above and below B-deck/upper car deck level was caused by the same explosive device.

 

As to the damage below B-deck the conclusion on the balance of probabilities are:

1. The hole in the longitudinal of the manual lock access space by the starboard side of the car deck was caused by an explosion.

2. The damage extending down the ship's forward bulkhead from the starboard side locks was caused by an explosion.

3. The damage to the starboard side of the bow ramp below the level of B-deck was caused by an explosion.

4. The damage to the lower part of the visor on the starboard side was caused by an explosion.

 

CHAPTER 32

UNEXPLAINED DAMAGE / UNEXPLAINED EVIDENCE

 

32.1
INTRODUCTION

 

As this charge attached in way of a very sensitive area - the port side locking devices of the visor and the fastening of the port bow ramp actuator - obviously did not explode, the corresponding area of the starboard side was analysed for possible explosion damage which was positively identified by the underwater explosive expert Brian Braidwood. This resulted in a further analysis of the available video footage all received from the JAIC. The results are outlined in the following subchapters.

.........

The upper void space behind the starboard front bulkhead shows considerable damage to the bulkhead plating with the plating bent from inside to outside and frequently cracked. This had obviously been possible because the upper part of the visor moved forward after the starboard hinges and side lock had failed and never contacted the front bulkhead again, because at the lower end of the blown open plating a big steel part is extending almost horizontally which otherwise would have been pressed back. The same refers to the steel tongue extending from the visor plating in way which was also not pressed against the bulkhead.

The image below on the left shows the lower part of the damaged upper front bulkhead looking from bottom to top. The image on the right shows the damage further up.

- the area between the lug and the hook shows intense smoke marks and had obviously been exposed to heat (arrow 1).

- the bulkhead plating at the change-over from white to blue and deeper is cracked at least twice with the plating severely distorted and plating parts torn out (which exclu-des pounding) - (arrow 2).

- a deep fold in way of the contact area with the flatbars housing the rubber packing of the vessel runs up the aft bulkhead from visor bottom to the hooks (arrow 3).

- the way the two hooks were crushed together (arrow 4).

.....

Final Comment
This 'Group of Experts' emphasizes that the video images and the other evidence discussed in the foregoing are evidently based on the material in the possession of the JAIC. However, the JAIC has nowhere in its report in any way commented on this most disturbing evidence, including the presence of severe structural damages to the hull.

 

Militären och polisen har minst fyra olika hemliga Estonia-arkiv. Upp med dem!

2020-11-02 05:15

F d riksdagsledamoten och försvarsutskottsmedlemen Lars Ångström (MP) har alltid varit den modigaste av Estonia-politikerna. När vi ordnade en stor Estonia-manifestation på Norrmalmstorg 2002 till 8-årsdagen bjöd jag in Ångström att hålla tal. Han lät svara att han enbart skulle komma om jag, Henning Witte, inte skulle hålla ett tal. Då det hela var mitt initiativ sket jag i honom och höll mitt inledningstal. Därefter såg ja Ångström i publiken och bad honom ändå hålla ett spontant tal. Det gjorde han och det blev bäst av alla.

Idag kräver Ångström på Expressen debatt att snarast öppna en ny utredning då Mikael Damberg (S) har ljugit om militärsmugglingen på Estonias sista resa:

"Öppna det topphemliga arkivet

Enligt min källa på Högkvarteret har den militära underrättelsetjänsten MUST flera hemliga arkiv. Det första innehåller hemligstämplat material där stämpeln har en röd ram. Det andra arkivet innehåller dokument med kvalificerad sekretess. Hemligstämpeln har där dubbla röda ramar.

Men det finns ett tredje hemligt arkiv bortom de två första, nummerarkivet. Här ligger det som är extremt hemligt. Dessa ärenden ligger inte under rubriker eller efter datum utan bara i nummerordning. Det är i nummerarkivet man får titta om man vill finna handlingarna som rör de militära transporterna på Estonia.

En överstelöjtnant med särskilt ansvar på MUST, var operativ chef på KSI under förlisningsnatten -94. På grund av sin tystnadsplikt är han förhindrad att berätta någonting om de militära frakterna på Estonia som han känner till. Han måste därför förhöras med lyft tystnadsplikt under ed med fullt straffansvar."

Igår avslöjade AB att även den korrupta polisen ruvar på ett hemligt Estonia-arkiv:

"Längst ner i källaren på polishuset Kronoberg förvaras den bortglömda Estoniautredningen.

Cirka 15 000 sidor ligger osorterat i 27 lådor.

Men stora delar av utredningen är hemligstämplad – bland annat fartygets lastmanifest, spaningsuppslag och korrespondens mellan Ryssland och UD.

De tusentals handlingarna ligger inlåsta bakom en röd järngrind i ett skyddsrum längst ner under polishuset Kronoberg i Stockholm.

I ett rum intill har Palmeutredningen förvarats under decennier fram till att den nyligen digitaliserades.

I Estoniarummet finns sekretesskyddat material som är kopplat till arbetet med att identifiera dödsoffer från färjekatastrofen.

Men i lådorna finns också hela den brottsutredning som inleddes för att ta reda på om någon eller några personer kunde misstänkas för att ha orsakat olyckan.

La ner utredningen

Svensk polis utredde den delen av olyckan under rubrikerna grovt vållande till annans död och vårdslöshet i sjötrafik och i februari 1998 lade chefsåklagare Tomas Lindstrand ner utredningen."

Att lägga ner brottsutredningen utan egna undersökningar var naturligtvis kriminell, tjänstefel och skyddande av brottsling. Att hemlighålla allt material så långt efter nedläggningen är också kriminell.

Att Sverige sitter på så mycket hemligt Estonia-material bevisar att Sverige bär en stor del av skulden att MS Estonia sänktes. Sveriges värsta massmord i modern tid.

https://www.expressen.se/debatt/damberg-ljuger-och-vilseleder-om-estonia/

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/All7dr/polisen-hemligstamplar-utredningsmaterial-om-estonias-last