Estniska anhöriga och Margus Kurm har tröttnat på Sveriges och Estlands nya Estonia-mörkläggning, sprängskador på bilderna och tredje hål UPD 11.9.21

2021-09-08 20:52

Nytt bomhål på Estonia, mot bildäck, filmat juli 2021

Varför publicerade det prisbelönta Estonia-filmteamet inte detta?

 

Det kokar i Estland just nu, enligt Jüri Lina. Estonia-uppror!

 

Ofria Fria Tider var först i kväll i Sverige att smälla av en ny Estonia-bomb:

Estnisk organisation skickar dykare till Estonia efter flera besvärande bilder

"Under ledning av Margus Kurm, tidigare statsåklagare och chef för Estlands utredning av Estoniakatastrofen 2005–2009, organiseras nu nya dykningar vid vrakplatsen för att undersöka hela Estonias skrov. Initiativet offentliggjordes vid en presskonferens idag och kommer efter att bilder på flera tidigare okända skrovskador har offentliggjorts från sommarens dykningar, varav vissa tycks visa sprängskador."

Svenska fulmedia tiger. De har alltid stått på massmördarnas sida. SvD har dock ett TT inslag: .... "En dykbåt från projektet ska enligt planerna om tio dagar ge sig ut till förlisningsplatsen för att under två veckor filma och undersöka vraket med dykare."

Estonia-anhöriga Bettan, som förlorade sin make på Estonia den 28 september 1994, skriver på sin läsvärda blogg:

"Det har nyligen bildats en estnisk förening, som heter Mare Liberum Foundation (MLF) med Margus Kurm som ordförande, denna förening kommer att arbeta för en fullständig och opartisk utredning av förlisningen.

Utredningsprojektet i korthet. Projektet har tre mål:

1) Att skapa en grund för utvärdering av slutsatserna av den preliminära analys som utförts av myndigheterna.

2) Att få en övertygande slutsats om den verkliga, eller åtminstone, den mest troliga orsaken till katastrofen.

3) Att skapa en grund för en domstolsprövning för fastställande av orsaken till förlisningen och eventuellt rättsfall mot de som är ansvariga för MS Estonias förlisning."

Faktagruppen, som haft flera konstiga dödsfall, verkar ha tät kontakt till det gamla, hederliga Must, innan Mossad tog över kontrollen, kom med en ny utredning om bogrampen , som hittades helt bredvid och lutandes mot skrovet under juli 2021 dykningarna.

Update: 2021-09-11:

"Dykexpeditionen kommer att genomföras med RS SENTINEL.

https://www.rs-sentinel.de/en/

Fartyget ägs av det tyska företaget RS OFFSHORE. Under dykningarna kommer skador på M/S Estonias skrov att kartläggas och 3D-skannas. Även områdena kring bildäck och förlisningen kommer att studeras.

Materialet som samlats in kommer att analyseras av dr. Andrzej Jasionowski.

Redan 2005-2008 var Dr Jasionowski medlem i det vetenskapliga konsortiet SSPA, som genomförde ett antal olika studier om M/S Estonia under den svenska regeringens order." rapporterar Bettan.

----

Se även på WTV:

Estniska partiet Ekre i Estonia-krismöte med Harri Ruotsalainen i Estlands parlament, Felixrapporten bekräftades Update 11.9.21;

Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;

Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet;

Någon har öppnat Estonias bogramp mellan 25-årsdagen 2019 och idag, helt öppen! Kustbevakningen lät det ske!

Det prisbelönta Estonia-filmteamet har tjuvhållit info om de stora sprickorna i Estoniaskrovet som fokuserades på idag;

Haverikommissionens Jonas Bäckstrand ljuger svenska folket rakt in i ansiktet att JAIC:s Estoniautredning kan vara korrekt!

 

Raivo Hellerma, Margus Kurm och Piret Kergandber, Mare Liberum Foundation, det nya dykteamet

Margus Kurms, i mitten, livesändning idag 2021-09-08 och presskonferensen som följde har nu översatts till engelska, rapporterar Bettan.

https://news.postimees.ee/7333663/press-conference-close-relatives-of-the-deceased-are-organising-an-independent-expedition-to-the-wreck-of-estonia

https://www.postimees.ee/7332884/hukkunute-omaksed-korraldavad-iseseiseva-ekspeditsiooni-estonia-vrakile

mare-liberum-press-conference-2021-09-08:

Kurm: Next dive. Indeed, there are plans to go to sea and, more precisely, down.

Investigate the wreck exactly as we see it. The partner is a German company. We rent a research boat from them. This vessel is suitable for underwater work.

Kurm: Cranes, airlift (which is a large vacuum cleaner to remove from the surface), etc. In addition to the robot service offered by the shipping company, we also have another team that will then be able to perform the scan. Maybe then examine the bodywork in this way so that we can later make a 3D model. Our goal is not to model the whole ship. We focus on the injuries in the body, the areas that are most important in terms of the causes of drowning.

Kurm: Four divers are coming, with the team. But the main emphasis of underwater work is on technology. The function of divers is helpful. If the ship has areas and places that the robot cannot access and they can do the job. If necessary, help robots.

Kurm: There are also divers we send if necessary. Once all this is done, all the material that we have, even earlier, is going to be given to an expert for research. In fact, we intend to provide all the material to at least two expert groups operating in parallel and independently of each other. Unfortunately, engineering does not agree on all issues. In order to get a possible objective picture, we would like to have it examined by two panels of experts.

One expert we have is Dr. Andrej Jasionowski. Why him?

1. Has a strong academic background.

2. Long experience in investigating practical marine casualties.

3. He has previously been involved in the Estonia case.

4. When I suggested it to him, he immediately agreed. He is still interested in this case.

Kurm: Besides, there is definitely one question that many have, how much does it cost and where does the money come from? The final cost is unknown. The amount of diving surgery is unknown as it depends on how many days we are at sea. It is impossible to predict what expert analyses we need to order. There is no very precise budget, but about 800,000 euros. Of this, diving costs about 500-600,000. The money comes from donations from both Sweden and Estonia. And also the sale of media rights. Our partner is Postimees Group, which will cover the entire expedition and activities. If you ask, is all the money you need together? Almost.

Kurm: I'm optimistic. The money that is currently lacking in the budget can be obtained. I also mention that it is funded by donations - we have not organized a public gathering.

Donations have been negotiated. With companies or businessmen.

....

Piret Kergandberg: I am the contractual representative of the Swedes in Estonia. I was also their lawyer, in 2016 we went to court. In 2019, we reached a decision in court that the Estonian government must respond to those of Sweden. I am their partner - please keep us informed of the procedure and preparation. Unfortunately, if the Estonian people are involved, then Sweden is not. Therefore, and if the Swedish people have not agreed on the results for 27 years, there is no choice but to start a new investigation. So much time has passed and it is necessary to identify what has happened in the north.

Kergandberg: I really hope the weather saves us and we can take action. It is very good that there is a transparent inquiry.

......

Kurm: There are two different questions here - is the activity legal and the other is when it comes to actually preventing it. I have always been convinced that diving into the wreck has not been forbidden. We have sections on grave looting - which means stealing, plundering and looting. This also applies to Estonia. However, when a place declared to be a grave is examined for scientific purposes or in court. Well this is not a crime, it is a legal activity. Nor does an international agreement prohibit diving for research purposes. It states that activities that disturb the peace of the dead and bringing up any objects must be criminalized.

Kurm: The Swedes have a law that is stricter than an international agreement. But Swedish law only applies in Sweden. Estonia is in international waters. We do not need to ask for any permits or consent.

 

Ladda ner

 

Du måste logga in för att kunna kommentera.