Visar alla artiklar i Praktiska konspirationer > M/S Estonia sänktes

Estniska anhöriga och Margus Kurm har tröttnat på Sveriges och Estlands nya Estonia-mörkläggning, sprängskador på bilderna och tredje hål UPD 11.9.21

2021-09-08 20:52

Nytt bomhål på Estonia, mot bildäck, filmat juli 2021

Varför publicerade det prisbelönta Estonia-filmteamet inte detta?

 

Det kokar i Estland just nu, enligt Jüri Lina. Estonia-uppror!

 

Ofria Fria Tider var först i kväll i Sverige att smälla av en ny Estonia-bomb:

Estnisk organisation skickar dykare till Estonia efter flera besvärande bilder

"Under ledning av Margus Kurm, tidigare statsåklagare och chef för Estlands utredning av Estoniakatastrofen 2005–2009, organiseras nu nya dykningar vid vrakplatsen för att undersöka hela Estonias skrov. Initiativet offentliggjordes vid en presskonferens idag och kommer efter att bilder på flera tidigare okända skrovskador har offentliggjorts från sommarens dykningar, varav vissa tycks visa sprängskador."

Svenska fulmedia tiger. De har alltid stått på massmördarnas sida. SvD har dock ett TT inslag: .... "En dykbåt från projektet ska enligt planerna om tio dagar ge sig ut till förlisningsplatsen för att under två veckor filma och undersöka vraket med dykare."

Estonia-anhöriga Bettan, som förlorade sin make på Estonia den 28 september 1994, skriver på sin läsvärda blogg:

"Det har nyligen bildats en estnisk förening, som heter Mare Liberum Foundation (MLF) med Margus Kurm som ordförande, denna förening kommer att arbeta för en fullständig och opartisk utredning av förlisningen.

Utredningsprojektet i korthet. Projektet har tre mål:

1) Att skapa en grund för utvärdering av slutsatserna av den preliminära analys som utförts av myndigheterna.

2) Att få en övertygande slutsats om den verkliga, eller åtminstone, den mest troliga orsaken till katastrofen.

3) Att skapa en grund för en domstolsprövning för fastställande av orsaken till förlisningen och eventuellt rättsfall mot de som är ansvariga för MS Estonias förlisning."

Faktagruppen, som haft flera konstiga dödsfall, verkar ha tät kontakt till det gamla, hederliga Must, innan Mossad tog över kontrollen, kom med en ny utredning om bogrampen , som hittades helt bredvid och lutandes mot skrovet under juli 2021 dykningarna.

Update: 2021-09-11:

"Dykexpeditionen kommer att genomföras med RS SENTINEL.

https://www.rs-sentinel.de/en/

Fartyget ägs av det tyska företaget RS OFFSHORE. Under dykningarna kommer skador på M/S Estonias skrov att kartläggas och 3D-skannas. Även områdena kring bildäck och förlisningen kommer att studeras.

Materialet som samlats in kommer att analyseras av dr. Andrzej Jasionowski.

Redan 2005-2008 var Dr Jasionowski medlem i det vetenskapliga konsortiet SSPA, som genomförde ett antal olika studier om M/S Estonia under den svenska regeringens order." rapporterar Bettan.

----

Se även på WTV:

Estniska partiet Ekre i Estonia-krismöte med Harri Ruotsalainen i Estlands parlament, Felixrapporten bekräftades Update 11.9.21;

Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;

Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet;

Någon har öppnat Estonias bogramp mellan 25-årsdagen 2019 och idag, helt öppen! Kustbevakningen lät det ske!

Det prisbelönta Estonia-filmteamet har tjuvhållit info om de stora sprickorna i Estoniaskrovet som fokuserades på idag;

Haverikommissionens Jonas Bäckstrand ljuger svenska folket rakt in i ansiktet att JAIC:s Estoniautredning kan vara korrekt!

 

Raivo Hellerma, Margus Kurm och Piret Kergandber, Mare Liberum Foundation, det nya dykteamet

Margus Kurms, i mitten, livesändning idag 2021-09-08 och presskonferensen som följde har nu översatts till engelska, rapporterar Bettan.

https://news.postimees.ee/7333663/press-conference-close-relatives-of-the-deceased-are-organising-an-independent-expedition-to-the-wreck-of-estonia

https://www.postimees.ee/7332884/hukkunute-omaksed-korraldavad-iseseiseva-ekspeditsiooni-estonia-vrakile

mare-liberum-press-conference-2021-09-08:

Kurm: Next dive. Indeed, there are plans to go to sea and, more precisely, down.

Investigate the wreck exactly as we see it. The partner is a German company. We rent a research boat from them. This vessel is suitable for underwater work.

Kurm: Cranes, airlift (which is a large vacuum cleaner to remove from the surface), etc. In addition to the robot service offered by the shipping company, we also have another team that will then be able to perform the scan. Maybe then examine the bodywork in this way so that we can later make a 3D model. Our goal is not to model the whole ship. We focus on the injuries in the body, the areas that are most important in terms of the causes of drowning.

Kurm: Four divers are coming, with the team. But the main emphasis of underwater work is on technology. The function of divers is helpful. If the ship has areas and places that the robot cannot access and they can do the job. If necessary, help robots.

Kurm: There are also divers we send if necessary. Once all this is done, all the material that we have, even earlier, is going to be given to an expert for research. In fact, we intend to provide all the material to at least two expert groups operating in parallel and independently of each other. Unfortunately, engineering does not agree on all issues. In order to get a possible objective picture, we would like to have it examined by two panels of experts.

One expert we have is Dr. Andrej Jasionowski. Why him?

1. Has a strong academic background.

2. Long experience in investigating practical marine casualties.

3. He has previously been involved in the Estonia case.

4. When I suggested it to him, he immediately agreed. He is still interested in this case.

Kurm: Besides, there is definitely one question that many have, how much does it cost and where does the money come from? The final cost is unknown. The amount of diving surgery is unknown as it depends on how many days we are at sea. It is impossible to predict what expert analyses we need to order. There is no very precise budget, but about 800,000 euros. Of this, diving costs about 500-600,000. The money comes from donations from both Sweden and Estonia. And also the sale of media rights. Our partner is Postimees Group, which will cover the entire expedition and activities. If you ask, is all the money you need together? Almost.

Kurm: I'm optimistic. The money that is currently lacking in the budget can be obtained. I also mention that it is funded by donations - we have not organized a public gathering.

Donations have been negotiated. With companies or businessmen.

....

Piret Kergandberg: I am the contractual representative of the Swedes in Estonia. I was also their lawyer, in 2016 we went to court. In 2019, we reached a decision in court that the Estonian government must respond to those of Sweden. I am their partner - please keep us informed of the procedure and preparation. Unfortunately, if the Estonian people are involved, then Sweden is not. Therefore, and if the Swedish people have not agreed on the results for 27 years, there is no choice but to start a new investigation. So much time has passed and it is necessary to identify what has happened in the north.

Kergandberg: I really hope the weather saves us and we can take action. It is very good that there is a transparent inquiry.

......

Kurm: There are two different questions here - is the activity legal and the other is when it comes to actually preventing it. I have always been convinced that diving into the wreck has not been forbidden. We have sections on grave looting - which means stealing, plundering and looting. This also applies to Estonia. However, when a place declared to be a grave is examined for scientific purposes or in court. Well this is not a crime, it is a legal activity. Nor does an international agreement prohibit diving for research purposes. It states that activities that disturb the peace of the dead and bringing up any objects must be criminalized.

Kurm: The Swedes have a law that is stricter than an international agreement. But Swedish law only applies in Sweden. Estonia is in international waters. We do not need to ask for any permits or consent.

 

Ladda ner

 

Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021

2021-07-17 02:29

Ofria Fria Tider och ännu ofriare TT gick den 16 juli 2021 ut med skandalen att någon hade stört sonarbilderna från Estonia-kommissionen under tisdagen den 13. Estniska tidningar anklagade Sverige att återigen mörklägga och misstanken om en svensk ubåt uppkom och är fullständigt berättigad.

Inslaget från ofria Fria Tider har dock flera sakfel. Om deras Widar Nord inte hade systematiskt mobbat mig, Henning Witte, sedan 2014 utan samarbetat, hade dessa fel kunnat undvikas. Jag har betydligt djupare Estonia-kunnskaper genom min Estonia-rättegång.

Det stämmer inte att bogrampen aldrig varit öppnad sedan förlisningen. På de officiella dykbilderna från den 3 december 1994 syns rampen ganska intakt med ca 60 cm öppning längst upp. Men dagen därpå är den helt förändrad och sned och sitter bara fast på ett gångjärn. Detta bevisar att någon varit inne på bildäck redan den 4 december 1994.

Dessutom klippte den svenska militären inte kabeln på Jutta Rabes ROV under expeditionen augusti 2000, utan den på den dyra side-scan-sonarn. Gregg Bemis, som ägde den, blev riktigt förbannad på den kriminella svenska militären.

Att kalla Estonias förlisning olyckstillfälle är ren mörkläggning då massmordet på Estonia är bevisat för länge sedan. Dessa bevis har systematiskt förtigits av ofria Fria Tider

vilket kan klassas som skyddande av brottsling!

 

Se även på WTV:

Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet;

Någon har öppnat Estonias bogramp mellan 25-årsdagen 2019 och idag, helt öppen! Kustbevakningen lät det ske!;

Haverikommissionens Jonas Bäckstrand ljuger svenska folket rakt in i ansiktet att JAIC:s Estoniautredning kan vara korrekt!;

 

 

Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet

2021-07-15 21:01

Det är hårresande hur den svenska Haverikommissionen försöker skydda Estonia-massmördarna. De sade i juni 2021 att sikten under vattnet där Estonia ligger är så dåligt att man måste vänta med filmkameror fram till april/maj 2022 för att sedan komma med slutrapporten efter valet. För detta har jag polisanmäld den svenska Haverikommissionen. Det var klart att sikten var svepskäl för att mörklägga.

Källa

Igår skickade Estland enligt ofria Fria Tider ett tredje fartyg, VLT-089, till vrakplatsen för att filma skrovet och Discovery-hålet. Det visade sig att sikten var alldeles utmärkt som ni kan se i den estniska filmen nedan.

Under denna fräcka kupp mot de svenska mörkläggarna visade det sig också att bogrampen helt slitits av från båda gångjärnen och ligger bredvid skrovet så att alla kan åka in på bildäck.

 

https://youtu.be/wjWJi2sY5uE

 

The appeal of the scandalous Estonia-verdict must be made before 18 JULY 2021

2021-07-15 19:04

Today an Estonian lady asked if it is correct, that the french verdict in the Estonia case from July 2019 has to be appealed latest July 18th 2021. I called the French lawyer Erik Schmill in Paris, who confirmed that. He wants an advance payment of 50 000 EUR, independend if one or a group is paying.

I do not recommend to appeal this highly political verdict, because the Court of Appeal in Versailles is even closer to the Deep State.

 

 

Någon har öppnat Estonias bogramp mellan 25-årsdagen 2019 och idag, helt öppen! Kustbevakningen lät det ske!

2021-07-14 22:29

Överlevaren Rolf Sörman var ett bra val av SEA att skicka med som vakthund över Haverikommissionen. Han rapporterar något sensationellt idag:

"En fantastisk nyhet är att bogrampen är helt öppen inte 80-90 cm!!!!!!!!

Den sitter kvar och är helt vidöppen?

Rene Arikas, chef för säkerhetsundersökningscentret, försäkrar i Postimees att M/S Estonias bogramp är öppen och hänger bredvid fartyget. 2019 när Henrik Evertsson undersökte fartyg för sin dokumentär, var rampen stängd.

Tidigare har den stängda rampen varit anledningen till att det inte går att komma in i fartyget.

Sensationellt. Rampen kan omöjligt öppna sig själv!

Detta var allt för idag!"

Ðet är alltså för andra gången att okända krafter öppnar bilrampen. Mellan den 3 och 4 december 1994 öppnades rampen också och stängdes sedan halvdålig. Ett gångjärn hade då skadats allvarligt.

Förmodligen ville någon rensa bildäck från obekväma militärtransporter, som aldrig utreddes.

Skandal att svensk och finsk kustbevakning inte kunde stoppa vrak- plundringen! När det tyska dykfartyget Fritz Reuter kom september 2019 övervakades de av den svenska Kustbevakningen redan när de kom till Öland. Samma med Jutta Rabes tre dykaktioner 1995, 2000 och 2001.

Under själva förlisningen var rampen dock aldrig öppen. Att JAIC påstod motsatsen i sin rapport är en fet lögn.

TT förtiger i sin rapport att rampen var stängd när den filmades sist en vecka före 25-årsdagen den 28 september 2019. Fulmedia gladeligen rapporterar om att botten runt Estonia ska vara delvis stenig. Detta är mums för mörkläggarna som vill så gärna visa att Estonia inte utsattes för ett attentat för att skydda massmördarna. De tidigare bottenundersökningarna som Sverige gjorde inför betongövertäckningen 1996 påvisade dock inga stenar på haveriplatsen. De stenar som nu utpekas kan ha kastats ner 1996 för att stävja havsbotten inför betongmörkläggningen.

Se även på WTV:

Haverikommissionens Jonas Bäckstrand ljuger svenska folket rakt in i ansiktet att JAIC:s Estoniautredning kan vara korrekt!

 

https://youtu.be/UkSgtS_lHtI