20 augusti 2025 Statens Lögn-kommission bjuder på pressträff om M/S Estonias förlisning 28.9.1994, Upd 20.8.25
2025-08-18 10:57

"Bärgning av M/S Estonia, som förliste den 28 september 1994. I förlisningen omkom 852 personer. Foto: Jaakko Aiikainen
Statens haverikommission ska presentera nya resultat om förlisningen av M/S Estonia."
.
(Dårarna på Svenska Dagbladet skrev fel: hela M/S Estonia bärgades aldrig, trots att regeringen lovade det 1994. På bilden bärgas bogvisiret ca två veckor efter sänkningen.)
.
.
"Det handlar bland annat om uppgifter som rör två fartyg som befann sig i M/S Estonias närområde vid förlisningen och som tidigare inte kunnat identifieras. Sedan Statens haverikommission granskat uppgifterna är de båda fartygen identifierade, skriver kommissionen i ett pressmeddelande.
Dessutom har kommissionen synat ett påstått sekretessbelagt dokument med uppgifter om alternativa teorier om förlisningen. Man har även granskat omständigheterna kring den övning i hamnstatskontroll som ägde rum på M/S Estonia dagen före förlisningen.
Delar av kommissionens undersökningsarbete har redan publicerats och vid årets slut väntas en färdig slutrapport kunna presenteras.
Vid sidan av arbetet med slutrapporten har haverikommissionerna funnit skäl att granska ett antal frågeställningar närmare. Det är slutsatser av dessa frågeställningar som Statens haverikommission kommer att publicera och offentliggöra vid en pressträff onsdag den 20 augusti."
TT
.
Update 20.8.25 (de flesta av dessa inslag gick inte att hitta på Google men på Duck Duck Go):
.
från TV4 med hela presskonferensen på film:
Nya detaljer om Estonias förlisning – har hittat miss i utredningen
.
och på SVT:
Haverikommissionen: Estonia-dokumentet är falskt
.
och på
.
Haverikommissionen: Tidigare miss kring Estonia
.
"Statens haverikommission försöker nu avliva de sista konspirationsteorierna kring förlisningen av M/S Estonia. Man har bland annat nya uppgifter om två tidigare påstått oidentifierade fartyg.
– Det här är några av de frågeställningar som har dykt upp med jämna mellanrum, säger ordförande Jonas Bäckstrand till TT.
.
Kommissionen presenterar nu resultat ur den pågående nya utredningen av förlisningen. Uppgifter som man säger inte är relevanta för slutrapporten, men som har förekommit i konspirationsteorier kring förlisningen.
– Det här är frågeställningar som har levt sitt eget liv. En av bristerna av den gamla kommissionen var att den var tillfällig och upplöstes efteråt, och därför fanns det ingen som kunde svara på frågor, säger utredningens ordförande Jonas Bäckstrand vid presentationen.
– Vi ser det som viktigt att så mycket fakta som möjligt kan tas fram och att det finns någon som kan svara på varför det till exempel finns olika versioner av det här protokollet.
.
Identifierade fartyg
.
Det handlar bland annat om de två fartyg som befann sig i närheten vid katastrofen och som angavs som ”unknown vessels” på en karta av internationella utredningskommissionen JAIC på 1990-talet.
Men haverikommissionens utredare slår fast att det handlade om Finnmerchant och Finnjet, två civila handelsfartyg som deltog i räddningsinsatsen.
– Det ser ut att vara administrativa misstag av den gamla kommissionen, säger Bäckstrand.
Även uppgifter om ett hemligstämplat dokument hos Sjöfartsverket har granskats. En kopia av det påstådda dokumentet dök upp hos en journalist 2004 och handlar om alternativa förklaringar till förlisningen, bland annat sprängning eller kollision.
.
Granskat dokument
.
Haverikommissionen avfärdar dokumentet som en förfalskning. Det finns inte registrerat hos Sjöfartsverket och det följer inte myndighetens mall. Hemligstämpeln ser heller inte riktig ut.
– Den ser ut att vara datorgenererad och inte stämplad. Vår slutsats är att hemligstämpeln är falsk, säger Bäckstrand.
.
Man har också granskat protokoll från en övning i hamnstatskontroll – ett slags fartygsbesiktning, som utfördes på Estonia dagen före förlisningen.
Protokollen finns i flera olika versioner, vilket har gett upphov till spekulationer om ändringar och förfalskningar i efterhand. Utredningen tycker sig kunna härleda alla versioner till originalet, och man har inte hittat några konstigheter i allvarsgraden i de brister på Estonia som besiktningen pekade ut.
Slutrapporten väntas bli klar i slutet av 2025."
.
och från AB:
.
Förfalskat dokument om Estonia
.
"Statens haverikommission höll i dag en pressträff om nya detaljer om M/S Estonias förlisning.
.
Man presenterade där ett dokument som man avfärdat som förfalskat. Dokumentet, som var hemligstämplat och från Sjöfartsverket, fick utredarna av en journalist.
Dokumentet innehåller alternativa teorier till förlisningen, men flera saker med det är märkligt, enligt haverikommissionen.
Bland annat stämpeln med texten ”Hemligt”.
– Dokumentet har inte upprättats av Sjöfartsverket, säger en av utredarna och fortsätter:
– Det saknar verklighetsanknytning.
.
En slutrapport om passagerarfärjans förlisning förväntas komma i slutet av 2025. "
.
Expressen har gjort en bättre sammanfattning:
.
Teorin: Någon "fientlig" har förfalskat dokument
.
"Utrett tiosidigt dokument
Haverikommissionen skriver i sina slutsatser att man har utrett ett tiosidigt dokument som har tillhandahållits av en journalist, som kommissionen inte vill säga namnet på.
.
Dokumentet innehåller alternativa teorier kring händelseförloppet, till exempel om flera hål i skrovet och öppning av ramper vid förlisningen. Kommissionen kan inte belägga dokumentens ursprung.
.
Kommissionen har kommit fram till att dokumentet är falskt. Hemligstämpel bedöms vara datorgenererad. Man har inte heller hittat en kopia hos Sjöfartsverket. Försvarsmakten klarlägger också att en sådan stämpel aldrig funnits.
.
– Slutsatsen är att den hemliga stämpeln är förfalskad. Det här dokumentet har inte upprättats av Sjöfartsverket, säger Jonas Bäckstrand.
Haverikommissionen vet inte vem som har tillhandahållit det falska dokumentet till journalisten.
– Det bör vara någon som har någon form av anknytning till Sjöfartsverket eftersom den mallen har använts. Det bör också vara någon som är illvilligt eller fientligt inställd till Sjöfartsverket, säger Jörgen Zachau, haveriutredare.
....
Till sist har man tittat närmare på omständigheterna kring en övning som ägde rum på Estonia dagen före förlisningen. Övningen, konstaterar kommissionen, var inget annat en övning. Det har funnits påståenden om att svenska inspektörer försökte hindra fartyget från att avgå på grund av allvarliga brister. Men enligt kommissionens granskning gjordes inga sådana försök, baserat på vittnesmål och bristernas omfattning."
.
.
Se även på WTV:
.
.
.