Estonia Haverikommissionen fortsätter ljuga om den öppna bogrampen och att bogvisiret föll av helt, 20-meters hålet kom förmodligen inte genom vrakets vikt
2025-12-16 14:30

Den nya Haverikommissionen från Estland, Sverige och Finland om M/S Estonias förlisning den 28 september 1994 fortsätter med de grova lögn som den första Kommission JAIC redan publicerade 1997!
Det som enklast kan bevisas är att bogrampen aldrig öppnades. Den hade redan blivit skadad flera månader före förlisningen i Tallinns hamn p g a slarvig avlastning där lastbilar förvred rampen. Detta ledde till att bogrampen inte kunde stängas ordentligt. För att förhindra visst vatten inflöde på bildäck stoppade besättningen filtar och madrasser på babord sidans nedre hörn, vid gångjärnen. Dessa filtar och madrasser finns kvar på film som togs efter förlisningen. Hade bogrampen varit vidöppen, som Kommissionen påstår, så hade de spolats bort!
Bogrampens lås längre upp är knappt skadade och därför mycket dåligt filmade efter förlisningen. Men några bilder finns som visar tydligt att låsen är knappt skadade och visar att bogrampen aldrig varit helt öppen som båda Haverikommissioner fortfarande ljuger om!

Dessutom tog även den första Kommissionen i sin rapport från 1997 med den berömda skissen av besättningsmannen Henrik Sillaste (bild ovan) som visade att bogrampen satt kvar efter slagsidan, men bara mindre mängder vatten strömmade in på bildäck. Rampen var alltså stängd och inte vidöppen som Kommissionens ljuger om.
Bogvisiret sprängdes bort med MI6 hexakomposit. Men bara bomber på styrbords sidan exploderade och skadade skrovet i fören mellan bogrampen och bogvisiret. Dessa explosionsskador finns och filmades och publicerades på nytt av den estniska Kommissionen efter 2020, typ 2023 och 2024. Dessa bilder visas dock inte av Lögnkommissionen, istället visade de idag en dator animation där sprängskadorna är borttagna!
Men på babordssidan gick en MI6 sprängladdning (Pink Package av hexakomposit) INTE av och den filmades förmodligen av den finska Marinen den 9 oktober 1994, strax efter förlisningen. (Är på framsidan av min bok M/S Estonia sänktes ). På de engelska bilderna från början av december 1994 är sprängladdningen dock borttagen utan kommentarer!
P g a att bomben på babordssidan mellan bogrampen och bogvisiret inte fungerade hängde bogvisiret kvar på babordssidan på hydraularmen under hela sjunkförloppet, dock vid sidan av rampen, rörande på utsidan av babords skrov.
Detta är dokumenterat av en sonarbild från havsbotten som togs direkt efter sjunkningen. Attentatsmännen ville alltså spränga bort hela bogvisiret eftersom de hade redan planerat in den falska flaggan att bogvisiret gick av i dåligt väder, drog med sig bogrampen och vatten på bildäck kunde ohindrad strömma in och sänka Estonia.
De hade dock inte fattat att vatten på bildäck inte leder till ett snabbt sjunkförlopp på ca 55 minuter utan till att Estonia då borde ha kapsejsat och flutit på den instängda luften under bildäck i flera dygn, som t ex Jan Heweliusz 1993 utanför Polen. Kommissionens förklaring idag strider alltså igen mot naturlagarna!
Den vetenskapliga bedömningen som Estonia experterna från BMTIG kom med förra veckan att skrovets vikt är inte tillräckligt kraftfull att slita upp det 22 meter långa hålet som Henrik Evertsson filmade september 2019 på styrbords sidan är mycket mer övertygande än vad Lögnkommissionen publicerade idag, se filmen nedan.
Här borde Haverikommissionen utfört en metallurgisk analys av den skade skrovplåten, som Jutta Rabe gjorde på fören och som visade entydigt att den varit utsatt för en sprängning!
Positiv är att dagens Haverikommission rättade till ett allvarligt fel från JAIC och bekräftar numera att Estonia inte var sjövärdig när hon lämnade Tallinn för sista gången.
Och glöm inte Estonias stora hemliga hål på styrbords sidan nära fören under vattenytan som Kommissionen förteg igen! Fokus Estonia: https://youtu.be/ZpkSwDaTvDk?si=XW2R72ZHNrZNWPOd
Journalisten från Financial Times var mycket bra påläst och ställde vettiga frågor.
https://www.youtube.com/live/y487WvWCv0I?si=ZBIKnKp492y1p5ha
Fokus Estonia: Estonias bow visor was blown off:
https://youtu.be/zup7OxqMyoo?si=FEzX1RAgXUv4oa_A
Bogvisiret föll aldrig av, Del 1 :
https://youtu.be/ya5nU4QFkWY?si=iFwLps6UrKYNVyuk
Avsnitt 3 Flera stora hål:
https://youtu.be/KNx-E_du1vg?si=tcbTnBuUvSeFEpLk
Estonia Investigation proved wrong:
https://youtu.be/5YcHjtZPYuU?si=qWsAnCiweEoz8ypU
Vattnet som sänkte Estonia - Del 1 av (2):
https://youtu.be/d2Sq3a1uZyY?si=UMU2FW3NKO8LP72Q
Vattnet som sänkte Estonia - Del 2 av (2) från 16 oktober 2023:
I avsnitt 16 visar vi aldrig tidigare visat filmmaterial från den stora upprivna/intryckta skadan i styrbordssidan och intervjuar några av de som överlevde och hade sin hytt alldeles i närheten. De berättar om sina upplevelser av smällarna, det starka skrapljudet och vattnet på golvet samtidigt som Estonia började få slagsida. Vittnesmål som går tvärt emot haverikommissionen JAIC:s teorier om förlisningen. Dessa och andra överlevandes förhör 2022 hemligstämplades tyvärr av Statens Haverikommission.
https://youtu.be/ST8pgR4LHdQ?si=PHzHvftoRMl8eDGh
Se även på WTV:
M/S Estonia sänktes också av minst en kollision med annat fartyg;
M/S Estonia sänktes också av minst en kollision med annat fartyg
2025-12-13 19:28

Den gamla Fakta-Gruppen med min utmärkta f d mångåriga tekniska rådgivare Johan Ridderstolpe, Chalmers f d marinprofessor Anders Ulfvarsson, Lars Ångström m fl har bildat en ny forskningsgrupp, Baltic Marine Technical Investigation Group, BMTIG, ( på svenska Brittiska Marinen TIG) ang Estonias mycket omtvistade förlisning som ägde rum den 28 september 1994. De kommer fram till att framförallt det 20 meter långa rivhålet på styrbords sidan av Estonias skrov, nära vattenytan, kan enbart ha slitits upp genom en fartygskollision:
"A new scientific investigation shows that the damage and holes discovered in 2019 on the starboard side of the Estonia did not occur at the bottom contact but before the sinking on the surface.
The investigation has been published in ten interim reports. All conclusions are supported by physical calculations. The models are reproducible with given parameters and meet the requirement for transparency. All basic data, calculations and mathematical formulas have been published and the investigation is therefore reproducible.
It has been distributed to universities and research institutes with ship engineering departments, scientific and marine journals and state accident investigation boards all over the world. All members of parliament in Sweden and Estonia have received it.
The investigation group includes Professor emeritus Anders Ulfvarsson, ship engineering expert at Chalmers University, Johan Ridderstolpe, marine engineer and former technical director of the Swedish Armed Forces at Muskö Base, and PhD Roland Karlsson, former accident investigator at the Swedish Accident Investigation Board.
The entire investigation, summary, animations and film material are freely available at estoniainvestigation.com
https://youtu.be/ctVeie7tMXU?si=qw4JHEE8agN7cKrk
Se även Håkan Bergmarks intervju på modiga Frihetsnytt som har ovanligt många tittare och kommentarer:
https://youtu.be/nJ6FAA6I3UI?si=mvOShKmQFS6BLMMe
Samt hans eget inslag från den 12 december 2025:
https://youtu.be/_q1BcrYQpLo?si=sWz5WLTJZKYO8env
Se även på WTV:
Henning Witte intervjuas av Thomas Gjutarenäve om M/S Estonia skandalerna början september 2025
2025-09-07 18:12

Stort tack till Thomas Gjutarenäve att han hade modet att intervjua mig, Henning Witte, om en av Sveriges hetaste potatisar: M/S Estonias förlisning där numera MI6 är huvudmisstänkt då de är enda misstänkta som lämnat fingeravtryck på Estonias vrak.
Tyvärr kunde jag inte ge intervjun från min över 10 år gamla dator då den gått sönder. Därför vore jag tacksam för gåvor på Swish eller andra vägar. Min tel: 0707278525
Trots att intervjun visades långt över 2000 gånger första dagen fick jag bara en Swish på 100 kr alldeles i början av dagen. Tack för det.
Detta öppnar misstankarna om sabotage efteråt!
https://youtu.be/yysz_jb8gHI?si=2ERFO_OQr_THtWG7
Se även på WTV:
Som väntat blåljuger Statens Haverikommission i sin senaste Estonia rapport 20.8.2025;
Som väntat blåljuger Statens Haverikommission i sin senaste Estonia rapport 20.8.2025
2025-08-21 13:53
Presskonferensen som Statens Haverikommission höll igår den 20 augusti 2025 om nya delfrågor ang. Sveriges då värsta massmord genom tiderna innehöll lögn, som väntat!
Den hemligstämplade rapporten om den första kommissionens JAIC slutrapport om Estonias förlisning som påstås komma från Sjöfartsverket kan jag, Henning Witte, som varit ombud för hundratals Estonia offer sedan 1996 fram till 25-årsdagen 2019, inte bedöma. Jag har aldrig hört att en sådan rapport överhuvudtaget skulle föreligga. Bara det är skummt då jag är mycket bättre insatt i Estonia frågorna än den nuvarande Haverikommissionen, som startade först 2020/21 med uppdraget att mörklägga sanningen om Estonias förlisning, igen! Oförskämt var det också att Jonas Bäckstrand vägrade att nämna journalistens namn som påstås har författat rapporten, trots namnet publicerats på Lögn-kommissionens hemsida, där den är dock svårt att hitta.
Den andra punkten i gårdagens presskonferens handlade om två okända fartyg som nu utgavs för att vara två okända finska handelsfartyg som påstås deltog i räddningsarbetet. Detta är möjligt men de lämnade inga räddningsavtryck till eftervärlden.
Däremot förteg Sveriges Haverikommission att det diskuterades två okända fartyg som betedde sig mycket misstänksama då de var mycket nära Estonia från början av förlisningen men valde att inte rädda någon utan smita från brottsplatsen: det ryska statliga (registrerat på inrikesdepartement i Moskva) fartyget Leonid Bykov, som gömde sig i den finska skärgården och ett svenskt fiskefartyg som flydde raskt till Oskarshamn!
Den största lögnen kom dock i samband med hamnstatskontrollen kort före Estonias avgång i Tallinn den 28 september 1994.
Hela presskonferensen luktade illa av dålig pedagogik. Efter så lång tid måste publiken vägledas bättre. T ex borde inledningen ha varit att det fanns allvarliga anklagelser mot JAIC att ha publicerat ett förfalskat hamnstatskontrollprotokoll som ljög och påstod att Estonia skulle varit sjövärdig när hon lämnade Tallinn för sista gången. Originalet av detta protokoll skrev med all rätt raka motsatsen!

Lögn-kommissionen borde sedan ha hänvisat till Susanna Popovas och Mats Holms bok Protokollet från 2003 om just denna anklagelse mot JAIC! Dessa två mycket väletablerade journalister bevisar med all önskvärd tydlighet att hamnstatskontrollprotokollet kom fram till att Estonia inte var sjävärdig när hon gick ut till sin sista resa! D v s att JAIC grovt hade ljugit även på denna fråga.
Ännu värre är att Statens Haverikommission förteg att även Statens SKL i Linköping hade undersökt samma fråga redan 1999 på uppdrag av The Independent Fact Group och kommit fram till samma resultat: JAIC hade publicerat ett förfalskat protokoll! Allt tydde på att de själva utfört förfalskningen!
Fokus Estonia avsnitt 5 om Haverikommissionens förfalskade dokument:
"Timmarna innan Estonias sista avgång från Tallin gjordes en hamnstatskontroll. Den visade på flera så allvarliga brister att fartyget inte skulle fått lämna hamn innan de åtgärdats. Estonia var inte Sjövärdigt.
Men haverikommissionen JAIC hävdade tvärt emot att fartyget var sjövärdigt. Som enda stöd för detta påstående publicerade man ett förfalskat protokoll där viktig information redigerats bort."
https://youtu.be/A0j8f4xFSZI?si=wBNKz7ufJf1WsSXr
Se även på WTV:
20 augusti 2025 Statens Lögn-kommission bjuder på pressträff om M/S Estonias förlisning 28.9.1994, Upd 20.8.25
2025-08-18 10:57



