Svenska Estonia-haverikommissionen vill inte publicera alla vittnesmål från de överlevande passagerarna och sedan förstöra alla förhör=mörklägga massmord
Friday, 27 September 2024 10:53
Nu säger ordföranden av den svenska Estonia-Haverikommissionen Jonas Bäckstrand, som WhiteTV redan 2021 hade polisanmäld för skyddande av brottsling, att man efter 30 år äntligen ska göra förhör med de överlevande passagerarna, men att dessa ska hemligstämplas och bara ett fåtal ska få nedslag i den nya haverirapporten som med flit fördröjdes till hösten 2025!
Så primitivt och brutalt mörkläggs Sveriges värsta massmord för 30 år sedan. Många överlevande vittnar nämligen samstämmiga om att slagsidan på Estonia började ca 10 minuter tidigare än vad som skrivits i lögn rapporten från JAIC 1997.
Regeringen borde sparka Bäckstrand omedelbart!
Men det gör barnplågaren Ulf Kristersson naturligtvis inte då den Djupa staten har många hållhakar på honom och resten av den Sverigeföraktande regeringen.
Se även på Yle:
De nya Estoniautredningarna har hittills varit tekniska undersökningar av fartyget och dess omgivning. Många överlevande tycker att de också borde intervjuas om sina upplevelser. - t ex estniskan Siiri Same.
och
på Expressen: Vi överlevare måste få veta hur Estonia sjönk
"Estoniakatastrofen är inte klarlagd, enligt svenska folket.
Ansvarsfrågan är inte utredd och tilliten till myndigheternas hantering låg.
Nu behöver Statens haverikommission och regeringen ta frågan på allvar, skriver 20 överlevare från katastrofen."
och
på Världen idag: Riksdagsseminarium om Estonia 25 september 2024
"Det är mycket osäkert om det tappade bogvisiret är den primära orsaken till Estoniakatastrofen, och stenig botten har troligen inte orsakat hålen i vrakets skrov. Det sade professorn Anders Ulfvarson nyligen vid ett riksdagsseminarium om katastrofen."
Detta inslag har censurerats bort av Google precis som alla bidrag från WhiteTV!
Se även på WTV:
Estonia-Haverikommissionen ljuger om vatten under bildäck genom ventilationssystemet;
Estonia-Haverikommissionen ljuger om vatten under bildäck genom ventilationssystemet
Friday, 27 September 2024 07:14
I morse den 27 september 2024 fortsätter den svenska Haverikommissionen för Estonias förlisning för 30 år sedan att ljuga för allmänheten genom att obevisat påstå att vattnet så snabbt kunde komma in från bildäck under bildäck till däcken 1 och 0 genom ventilationssystemet med rör från ovanför vattenlinjen till däcken under bildäck. De vidgår alltså att Estonias mycket snabba sjunkförlopp inom ca 45 minuter enbart kan förklaras med att däck 1och 0 fylldes med mycket vatten, men förtiger spränghålet, det s k Håkan-hålet, och ljuger genom att påstå att vattnet trängde in så fort via fartygets ventilationskanaler.
Detta är gamla lögner som etablissemanget redan tidigt spred efter att skeppsbyggnadsingenöreren Anders Björkman hade skrivit på DN 1996 att vatten på bildäck, den officiella versionen från den gamla kommissionen JAIC, inte kan sänka Estonia därför att ca 18 000 kubikmeter luft under bildäck gör att färjan slår runt som Jan Heweliusz och flyter på vattenytan i flera dygn, dock upp och ner med kölen i luften.
Meyer varvet var tidigt ute med att påpeka att de inbyggda ventilationskanalerna inte hade utrymme att leda ner så mycket vatten i så kort tid att Estonia då skulle kunna sjunka.
Då enbart ett hål under bildäck kan sänka Estonia så snabbt var Chalmers tvungen att fuska och bygga in ett gömd hål i Estonia-modellen under vattenlinjen för att ljuga för alla journalister när modellen sjönk fort till botten av universitets bassäng.
Fokus Estonia forskargruppen kom till samma resultat att storyn med ventilationsrören är lögn och publicerade detta redan för elva månader sedan, se filmen nedan:
https://youtu.be/d2Sq3a1uZyY?si=vqBfnxyu777EmpTA
Se även på WTV:
Estniska Estonia-kommissionen filmade 2024 stora sprängskador på styrbords inkörsport till bildäcket som kriminella gömde bakom flyttad bogramp
Saturday, 21 September 2024 15:04
Först juli 2024 filmade den estniska statliga Haverikommissionen den delen av Estonias skrov som extremt kriminella krafter hade gömd bakom bogrampen som mellan 2019 och 2021 hade flyttats från sin ursprungliga position till styrbords sidan av bilinfarten på fören. Med denna kriminella energi gömdes de stora sprängskadorna till höger om bogrampen och bogvisiret som hade bombat bort bogvisiret men inte bogrampen eftersom en engelsk hexakompositbomb från MI6 på babords sidan (pink package, se bilden ovan och nedan) inte hade exploderat. Denna engelska hexakompositbomb är det enda fingeravtrycket på Estonias vrak.
Boken kan laddas ner gratis nedan
Den kan ses på förstasidan av min, Henning Wittes, bok M S Estonia Sänktes. Nuförtiden är det enbart jag som publicerar bilden på den engelska bomben då alla andra i Sverige och Estland blir styrda att inte göra så.
Se först den här viktiga filmen från Fokus Estonia för att se vart de kriminella har flyttat bogrampen:
https://youtu.be/5YcHjtZPYuU?si=WMvOsJamySl39_K4
Bogrampen bärgades för ca ett år sedan så att de gömda sprängskadorna blivit synliga igen. De filmades nu i juli 2024 men hela världen inklusive Estland och Sverige är helt tysta om det.
Här kommer filmen från den estniska Haverikommissionen med de undangömda sprängskadorna. Naturligtvis hade Haverikommissionerna i Estland och Sverige kunnat filma de gömda skrov delarna redan förra året 2023 eller åren innan, men de mörklägger tyvärr värre än den första Haverikommisdionen JAIC. Istället för att visa filmen först kommer den sist, som nr 17 i filmserien och utan kommentarer:
Lyssna även på SR: Estoniaöverlevare lovades få se viktig film – löftet hölls inte. Denna viktiga film, bl a från juli 2024, se filmen nr 17 ovan, visar nämligen bombskadorna på bogens styrbord sida (där bilarna kör på bildäck) som sprängde loss bogvisiret!
Se även på WTV:
Sprängexperten Brian H.L. Braidwood visade att Estonias bogvisir sprängdes bort;
Estlands Estonia-haverikommission Tauri Roosipuu ljuger om räcket från bilrampen! Den var aldrig öppen under sjunkandet!
Saturday, 21 September 2024 00:07
Den 20 september 2024, bara åtta dagar före 30-årsdagen av Estonia-massmordet, går SRs Erik Ridderstolpe (den enda journalisten som redan från början 1994 rapporterade om Estonia) som vanligt ut med Estonia-lögn, den här gången från den estniska statliga Haverikommissionens, (OJK:s), utredare Tauri Roosipuu, att räcket från bogrampen inte har skurits/svetsats loss efter sjunkningen utan automatiskt fallit av när rampen öppnades under förlisningen utan ett direkt mänskligt ingripande.
Expressen (bild ovan) och Aftonbladet (där kort film med räcket på havsbotten) spred naturligtvis samma lögn. Se resten av de estniska dykfilmerna från juli 2024 längst ner.
Detta är grovt lögnaktigt på två punkter:
1. Bogrampen öppnades aldrig under sjunkförloppet
På sidan 138 i min, Henning Wittes, bok M/S Estonia Sänktes (kan laddas ner gratis där), skrev jag 1999:
V. Rampen revs aldrig ut
Vi erinrar oss att den officiella förklaringen från haverikommissionen var att rampen var så illa konstruerad att den stack in i visiret så att den öppnades automatiskt när visiret föll av, vilket medförde att stora vattenmängder kunde tränga in på bildäck. Detta är en ren lögn. Videobilderna från vraket visar nämligen att låsanordningarna på rampen höll. Därför undersöktes inte heller dessa lås av haverikommissionen, trots att visirets låsanordning och dess felkonstruktion presenterades brett i slutrapporten.
Rampen kan alltså aldrig ha varit öppen under katastrofförloppet. Bilderna från vraket på havsbottnen visar också att rampen sitter fastkilad i skrovet.
Experten Anders Björkman har redan från början hävdat att rampen aldrig var öppen.
Silver Linde intygade i sitt tidigare vittnesmål (band Di a hos SHK, förhör 941017) att rampen satt kvar och var stängd men att visiret hade slitits av när Estonia sjönk och Linde satt i räddningsflotten. När han sade detta utbröt tumult i kommissionen. Lindes vittnesmål om rampen finns inte med i slut-rapporten.
Ett ytterligare bevis för att rampen aldrig var öppen under olycksnatten är de madrasser och övriga textilier som kilats in för att täta den breda springa mellan skrovet och rampens babordsida för att vatten inte skulle komma in på bildäck. Springan hade uppstått då delar av rampens gångjärn knäcktes vid en tidigare avlastning i Tallinns hamn. På videofilmerna från oktober 1994 och början av december 1994 ser man hur textilierna fortfarande sitter väl fastkilade mellan skrovet och rampen. Om nu rampen hade varit vidöppen under katastrofförloppet, vilket kommissionen hävdar, hade dessa textilier omöjligtvis suttit kvar efter att massor av vatten forsat in med hög hastighet.
Detsamma gäller en trappstege som ligger på styrbordsidan vid ingången till bildäcket: "Hade rampen dragits ut helt, medan 'Estonia' hade fart framåt, borde rampen ha knäckts och brutits av och förpiksdäcket skulle ha krossats.
Nu hittades rampen stängd... och fastklämd i karmen, och förpiksdäcket var oskadat." (se Anders Björkman, kapitel 1.9)
I kapitel 3.10 bevisar Björkman närmare att rampen inte varit öppen:
"Kommissionens alla påståenden om hur rampen öppnades är totalt
obevisade. (—)
2. Räcken från bogrampen svetsades loss efter förlisningen
Sid 141 f:
Ridderstolpe har meddelat ytterligare uppgifter att rampen aldrig varit öppen:
"Under mer än tre år har experter från varv, Kommission m.fl. försökt utröna vad som skedde med rampen. Trots detta är det ingen som upptäckt att de två räcken, som fanns fast monterade på rampens sidor, saknas på rampen, där fartyget nu ligger. Räckena var fastsvetsade ovanpå rampen och sträckte sig utmed rampens båda långsidor hela vägen fram.
Eftersom rampen var ett par meter längre än öppningen in till bildäck var räckenas främre delar vridbara, så att innan rampen stängdes, så vreds dessa mot mitten och sedan bakåt, så att de också kom in i öppningen till bildäck, när rampen stängdes. Räckena låg nästan helt dikt an mot sidorna på tunnelöppningen in till bildäck. På en av de första filmerna kan man se babords räcke genom glipan in till bildäck, och detta är innan rampen manipulerats och öppnats. Alla följande videofilmer, där man kan se rampens insida, uppvisar en ramp utan räcken.
Man kan på filmen se de avskurna ärren, där räckena skurits av vid rampens sidobalkar. Det är uppenbarligen så, att räckena skurits bort av dykarna, eftersom räckena bevisar att rampen aldrig varit öppen. Genom att räckena låg så pass nära sidan på tunnelöppningens sidor, har låscylindrarna till rampen förhindrat rampen att öppnas, detta genom att räckena fastnat i cylindrarna. Denna kontakt mellan låscylindrar och räcke har ytterligare "förbättrats" genom att rampen knäckts som ett V, varvid räckena pressats utåt. Därför har kommissionen varit tvungen att ta bort räckena och även varit tvungen att avleda uppmärksamheten från insidan av rampen. Av detta följer att rampen aldrig kan ha varit öppen under förlisningen, inte mer än att räckena fortfarande varit i tunnelöppningen. Om rampen varit helt öppen, så att räckena varit "i det fria utanför tunnelöppningen", hade dessa säkerligen skadats av visirets hydraulik eller annat, och dessutom genom knackningen i rampen kommit att luta utåt. Då hade inte rampen stängt sig då fartyget sjönk och vred sig upp och ner. Och då hade minst ett av de vridbara främre delarna av räcket fallit fram och definitivt kommit i kläm, när rampen föll igen. Inget av detta har skett varför rampen har varit nästan helt stängd under förlisningen och före och efter slagsidan."
Så långt experten Johan Ridderstolpe (kusin till journalisten Erik Ridderstolpe).
Det finns också åsikten att bilrampens räcken togs bort eller klämdes av kort efter förlisningen då man varit framme och öppnat rampen för att transportera bort smuggelgods från bildäck, t ex avancerade ryska vapen!
Lyssna även på SR: Estoniaöverlevare lovades få se viktig film – löftet hölls inte. Denna viktiga film, bl a från juli 2024, visar nämligen bombskadorna på bogens styrbord sida, där bilarna körde in och ut. Bomberna där sprängde loss bogvisiret!
och
Överlevarnas krav: Mordutredning av Estoniakatastrofen
Se även på WTV:
_______
Här min e-mail korrespondens med den ärligaste medlemmen i den svenska Haverikommissionen:
Från: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it < This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it >
Skickat: den 20 september 2024 13:53
Till: Jörgen Zachau < This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it >
Ämne: 30 årsdagen
Hej Jörgen,
Blir ni klara med slutrapporten till 30-årsdagen?
Kan jag titta på filmen hur det ser ut på skrovet där den flyttade bogrampen hade placerats?
Vad säger ni om det upphittade räcket från Estonias bogramp?
Tack för besväret.
Med vänlig hälsning
Henning Witte
Tel:0707278525
Svar samma dag kl 17:57
A-112/20
Hej,
Det är flera åtgärder som ännu inte är slutförda. Det är bl.a. en sjunkstudie och några intervjuer som återstår. Därefter ska detta sammanställas i någon form av rapport.
Den film som vi i utredningsgruppen gjorde sommaren 2024 av den del av skrovet du nämner finns på denna länk: https://estonia1994.ee/en/news/rov-video-survey-wreck-site-mv-estonia. Du får söka efter Dive 17.
De filmer som gjordes sommaren 2023 är ännu inte utlagda på internet, men det kommer att ske inom kort.
Undersökning av bilrampen visar att räckena inte skurits av. Det räcke som hittats och bärgats är den yttersta delen av räcket från rampens styrbordssida (den svängbara delen). Den visar heller inga tecken på att ha skurits av.
Vänliga hälsningar
Jörgen Zachau
Haveriutredare och utredningsledare sjöfart | Senior Maritime Safety Investigator
Statens haverikommission
TELEFON
08-508 862 13
076-508 62 13
POSTADRESS
Box 6014, 102 31, Stockholm
WEBBPLATS | LINKEDIN
www.shk.se
SHK på Linkedin
Så här behandlar SHK personuppgifter
Vi har bytt e-postadresser till fö This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Örebros kommun del av Sveriges pedofila nätverk! Precis som Vingåkers kommun! Tack Markus Allard för modiga larmet!
Monday, 02 September 2024 23:32
I förra veckans avsnitt på Riks går Markus Allard igenom turerna kring skandalfritidsgården i Vivalla. Där jobbar inte bara misstänkta pedofiler som påstås ha begått grova sexualbrott. Även politiker och islamister är anställda, varav två dömts för att ha deltagit i korankravallerna, varav en av de två i sin tur anställts på fritidsgården under tiden för sitt pågående straff.