Estlands 3D scanning genomförde inte en enda uppgift fullständigt 23-27 maj 22, ska ner igen okänd när, mörkläggning
2022-06-07 18:40
Överlevande Urban Lambertssons slutrapport om den estniska Haverikommissionens 3D scanning 23-27 maj 2022 är mycket bra, men en hårresande läsning. Inte en enda uppgift löstet fullt ut som de var planerade! Bildäcket undersöktes inte alls trots att det nu står vidöppet efter att kriminella dragit bort och skadat bogrampen i en hemlig aktion.
Istället lovar Estland att gå ner igen, men vet inte när. Utrustningen och dess reserv gick sönder hela tiden. På idén att flyga in ny med helikopter kom de naturligtvis inte. Det stinker mörkläggning hela vägen med hälsningar från MI6!
Sådana fadäser hände inte förra året då mest havsbottnen runt Estonia skulle undersökas. Då Estonia blivit en Schweizerost med minst 12 hål är naturligtvis själva vraket den stora skandalen som måste mörkläggas.
Esterna ombord på VOS SWEET hade Kurms utredning med sig men fick inte visa den!
Urban Lambertsson skriver:
"Uppdraget är inför genomförandet indelat i ett antal planerade arbetsområde, sk Tasks.
Task #1: Skanna av hela skrovet för till akter övergripande
Task #2.1: Område vid bog/för inkl allt runt öppning till bildäck.
Task #2.2: Område styrbord sida skrov i anslutning till de två upptäckta hålen, sprickor samt övrigt detaljer i området skrov ned mot botten, vallgraven.
Task #2.3: Akter i huvudsak babord hörn samt område runt hörn och däcksida längs däcksplan 6. Detaljer och områden som påverkats av fartygets impact, nedslag mot botten. Även de balkar som tryckts genom skrovet (sticker ut någon decimeter på babordssida) i samband med nedslag mot botten.
Task #3: Optional. Gå in på bildäck och laserskanna detaljer och det som görs möjligt och tillgängligt. I det även dokumentera lastsurrning fordon samt registreringsskyltar fordon där så är möjligt och man kommer åt.
Task #4: Reserv, utrymme för att gå in och fokusera på detaljer av särskilt intressen kopplat till upptäckter i arbetet denna expedition.
Task #1 & 2 är skallkrav. Task #3 & 4 genomförs där utrymme finns inom kontraktstiden.
Operationens genomförande
Tyvärr kunde inte samtliga delar av det planerade uppdraget genomföras.
I slutet av dag 1 den 23 maj så uppstod problem med ROV#1 inkl laserutrustning. Det ledde till ett avbrott på ca 30 timmar i arbetet för att koppla in och få igång reserv ROV#2 inkl även reserv laserutrustning. ROV#2 kunde sedan arbetar på operativt i 2 dygn för att sedan även den fick ett tekniskt haveri, brott i signalkabel och som inte gick att direkt åtgärda. I det skedet så beslutades det att avbryta uppdraget den 27 maj.
Info om vad som kunde genomföras
Laserskanning Task #2.1 kunde huvudparten genomföras. I Task #4 gick man tillbaka till område för task #2.1 för en insats att inhämta lite mer detaljer. Det handlade om ytterligare vinklar vid skanning kring fästen de stora gångjärnen för bogvisiret. Det arbetet påbörjades men fick sedan avbrytas då det uppstod ett antal spänningsfall i kabel. Spänningsfall som sedan blev ett totalt avbrott. Dvs signalkabel trasig. ROV#2 kunde dock köras tillbaka och bärgas upp på däck.
Task #2.3 kunde huvudparten genomföras. Kvarstod en del i uppdrag #4 att gå tillbaka för att fånga fler detaljer. Vilket tyvärr inte kunde genomföras pga tekniskt problem ROV#2.
Task #2.2. Här var det mycket dålig sikt och svårmanövrerat. Svårt att komma ned i vallgraven. Stor ROV, propellrar som river upp bottenslam. Så här har uppdraget inte genomförts. Endast de delar som man kommit åt av skrovet ovanför vallgrav är skannat.
Task #3 genomfördes inte.
Task #4, med önskan att komma åt ytterligare detaljer, blev endast påbörjat vid område task #2.1
Task #1 kunde inte heller genomföras fullt ut. ROV#2 hade ingen monterad INS (Dvs Inertial Navigation System, Positioneringssystem död räkning). Den var hänvisad till integrerad magnetkompass. Vid skanning skrovets flata botten så uppstod något konstigt med kompassen. Den fick frispel, inte vanlig missvisning med stål eller kraftfält, vid samma position och plats. Med ROV rätt utrustad, med INS, så kommer man förbi det problemet. Samtidigt behöver det kompassfenomenet undersökas.
Olja kom upp till ytan, små mängder men löpande. Det är också en viktig fråga att kartlägga och säkerställa kopplat till bl a miljöansvar.
.......
Som observatör fick jag god insikt och involvering i allt arbete, alla inblandade. Vi kunde dock inte vara i själva operatörscontainern, och där se alla detaljer och övervaka den kommunikationen. Det fick inte SHK heller, fanns helt enkelt inte plats och de ville arbeta ostört och fritt från störande ljusinsläpp. I container fanns representanter från OJK, Baltic Divers samt Kraken. I separat observationsrum, inkl två monitorer, där satt jag som observatör tillsammans med SHK representant.
Jag kunde vara med i alla viktiga möten och löpande ta del av de beslut som behövde tas."
Hör överlevaren som förlorade sin mor på Estonia:
Se även på WTV:
7 nya hål hittat av Fokus Estonia, och lista med uppgifter för Haverikommissionen, Estonia Schweizerost
2022-06-05 16:49
Fokus Estonia kom den 2 juni 2022 med en gedigen lista med hemläxor för den svenska Haverikommissionen, SHK, där sju nya hål på styrbordssidan kunde avslöjas genom Lars Ångström & Co:
Sidan 11, om Evertsson 1 hålet:
"Kring detta hål finns utåt stående stålbalkar, samt en del av en fenderlist. Innanför hålet finns förvridna stålbalkar. Prover bör tas av stålbalkarna för metallurgiska analyser av dessa.
Bara med denna polisreform kan Polisen och Sverige räddas! Sparka Anders Thornberg!
2022-06-04 11:37
Estonias 3D scan avslutat i kväll, hoppas de scannade det stora hemliga Håkan-hålet som Sjöfartsverket svetsade igen 4 dec 94
2022-05-27 19:48
I kväll vid 17:30 tiden meddelade den estniska Haverikommissionen ESIB (OJK) att 3D scanningen av Estonias vrak hade avslutats. Jag hade mejlat till Urban Lambertsson (överlevande som fick vara med ombord på VOS SWEET) och den svenska Haverikommissionen SHK följande om det s k Håkan-hålet:
Hålet som Sjöfartsverket svetsade igen dec 94 måste undersökas
Avsändare Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
Mottagare Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen
Datum ons 13:13 2022
Hej,
Jag har varit ombud för ca 1000 Estonia-anhöriga och överlevande. 2011 dokumenterade jag i min YTfilm "Estonias stora hemliga hål" med ca 130 000 visningar
att Sjöfartsverket den 2 dec 94 gick in med sin ROV på bildäck, för att filma där, genom ett mycket stort hål på styrbordssidan, som militärdykaren Håkan Bergmark också vittnade om. Sedan lät Sjöfartsverket svetsa igen detta stora hål den 3/4 dec 1994! Detta vet vi från whistleblåsaren Stefan Torssell som jobbade på Sjöfartsverket och Meyervarvets utredning.
Därför är det viktigt att ni kartlägger detta hål på styrbordssidan nära fören nu och visar också hur Sjöfartsverket svetsade igen hålet.
Har ni redan planerat för detta?
Med vänlig hälsning
White TV
Henning Witte
Tel: 0707278525
----------
Till min stora glädje svarade Jörgen Zachau som är med på VOS SWEET:
Re: Hålet som Sjöfartsverket svetsade igen dec 94 måste undersökas
Avsändare Jörgen Zachau < Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen >
Mottagare Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen < Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen >
Kopia Jonas Bäckstrand < Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen >, info < Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen >
Datum ons 18:16 2022
Hej,
Vi räknar med att fotogrammetrin kommer att visa om det skett några sådana ingrepp du beskriver. Vi planerar att dokumentera allt, såväl eventuella hål som eventuella svetsjobb.
Jörgen Zachau | Haveriutredare och utredningsledare, Sjöfart | Senior Maritime Safety Investigator
--------
Klart och tydligt svar från SHK, som jag tackade för.
........
Bilden är från ofria Fria Tider som kom ikväll också med ett mycket bra Estonia-inslag, som WTV redan hade rapporterat om den 18 februari 2022:
"Haverikommissionen klippte bort Estonia-hålet ur officiella dykfilmen
Det misstänkta spränghål i Estonias för som har täckts över när Statens Haverikommission (SHK) filmar vraket denna vecka filmades av Sjöfartsverket redan i december 1994 – men klipptes bort. Det visar den oklippta originalfilmen som läckt och publicerats på Youtube av Fokus Estonia.
– Filmen klipptes före min tid, säger Ann-Louise Eksborg, tidigare generaldirektör för SHK, till Fria Tider.
Den oklippta filmen har hållits hemlig sedan 1994 men i år har någon försett den tidigare riksdagsledamoten Lars Ångström (MP), som utreder Estoniakatastrofen inom ramarna för sitt privata initiativ Fokus Estonia, med en kopia av det politiskt mycket känsliga filmmaterialet.
Vid en jämförelse mellan Sjöfartsverkets oklippta film och den version av filmen som släppts offentligt ser man att myndighetens kameraoperatör, som var inhyrd från dykföretaget Rockwater, filmade hela det omstridda hålet i fören redan den 3 december 1994.
Inga kvarlevor
Haverikommissionen, den myndighet som skötte klippningen av filmerna, har tidigare förklarat åtgärden med att det förekom döda människor på Rockwaters filmer och att myndigheten därför varit tvungen att klippa bort de sekvenser som visat avlidna. Men videon visar alltså att filmmaterial där inga döda förekommer har klippts bort – några kroppar syns inte alls på den bortklippta sekvensen utan bara det kontroversiella hålet.
...... har hålet täckts över inför den 3D-fotografering som Haverikommissionen och internationella experter genomför vid vraket denna vecka. När myndigheterna filmar vraket på nytt täcks hålet alltså helt av den tio ton tunga bogrampen, som påstås ha lossnat av sig själv, flutit iväg en bit och slutligen lagt sig perfekt över hålet någon gång mellan september 2019 och juni 2021. Därför räknar inte Haverikommissionen med att hålet går att fotografera nu.
"Det är tveksamt om det är möjligt", skrev myndighetens haveriutredare och utredningsledare Jörgen Zachau i ett mejl till Fria Tider på tisdagen."
Det som är nytt och där Fria Tider ska ha en stor eloge för, är att de konfronterade Ann-Louise Eksborg (generaldirektör för Statens Haverikommission 1997–2001) om detta brott skyddande av brottsling:
" .... undertecknade år 2000 det sista beslutet om att sekretessbelägga sekvensen som visar hålet, med motiveringen att sekvensen visade kvarlevor. När Fria Tider når henne på torsdagen påpekar hon att grunderna för beslutet i denna del utgörs av en hänvisning till ett tidigare beslut från 1995, då Olof Forssberg var generaldirektör. .....
Men någon på SHK har ju tittat på filmen och avsiktligt klippt bort sekvensen med hålet med motiveringen att den visar kvarlevor trots att den inte visar några kvarlevor. Är det du som gjort det alltså?
– Nej. Besluten om vid vilka tidpunkter filmen skulle klippas fattades före min tid. Så den frågan måste du ställa till Olof Forssberg eller någon annan som var med då.
Uppgiften är korrekt. Forssberg undertecknade det första beslutet om att sekretessbelägga sekvensen med hålet, som fattades 1995, och motiverade det med att de bortklippta delarna visar kvarlevor. Eksborgs beslut hänvisar bara till 1995 års beslut.
Fria Tider har sökt Olof Forssberg, som idag är 84 år, för att fråga honom om han minns vem som skötte klippningen av filmen. Enligt hans fru har han dock alzheimers sjukdom och minns idag ingenting från tiden på Haverikommissionen."
-----
Fria Tider anser dock att hålet kanske inte är sprängd trots att fem utredningar ifrån Tyskland, USA och England bevisar detta till 100 %. De överväger även att hålet kan ha sprängts under vattnet efter förlisningen. Detta är också mörkläggarargument! Jutta Rabe frågade en av de engelska forskarna om detta och han svarade att det varit klart synligt, att syre från luft ingick i sprängningsförloppet. Dessutom hade marinen inte varit så dumma att låta en blindgängare ligga kvar på vraket om de hade sprängt efter förlisningen, det s k pink package, som är covern på min bok "M/S Estonia Sänktes".
Att bogvisiret under resan skulle ha fallit av p g a dålig konstruktion var den första falska flaggan som attentatsmännen hade byggt in. Därför var de tvungna att spränga bort visiret före förlisningen. Ping package, som lyckligtvis inte smällde av på babordssidan, är en engelsk militärbomb, hexakomposit, ett klockrent MI6 fingeravtryck! Attentatsmännen hade direkt efter massmordet informerat den misstänkte CIA-agenten och statsministern Carl Bildt som då samma dag gick ut och ljög för allmänheten att en dålig konstruktion av bogvisiret hade orsakat den största sjökatastrofen i modern tid. Flera överlevande, som Karl Erik Reintamm t ex , hade dock sett att bogvisiret hade ramlat av men hängde kvar på babordssidan. Ett resultat av att pink package på babordssidan inte hade tänt.
Detta hål som Fria Tider beskriver är inte det stora Håkan-hålet som jag bevisade med min film från 2010 med titeln "Estonias stora hemliga hål" utan det s k Jutta-hålet, som Jutta Rabe filmade augusti 2000 under expeditionen på One Eagle med Greg Bemis. De letade förtvivlad efter Håkan-hålet men kunde inte hitta det, då Sjöfartsverket hade i hemlighet svetsat igen det den 4 dec 1994.
Bortsett från dessa hål finns två som Henrik Evertsson upptäckte när de filmade en vecka före 25-årsdagen den 20 september 2019 för att kunna svartmåla Håkan och Jutta. Planen var att inte redovisa deras hål. Men vad varken MI6 eller Evertsson visste var att vraket hade rört sig ordentligt och därigenom blottat minst två nya hål på styrbord som det låg på tidigare. Dessa hål bör kallas för Evertsson-hål.
Dags att detta kartläggs nu med 3D scanning och fotogrammetri som börjar om en vecka. Ett jobb som borde naturligtvis ha gjorts redan för ett år sedan. Men då hade det för regeringen obekväma resultatet av undersökningarna redan kommit före valet!
Se även på WTV:
Chalmers Estonia-ljuger för hela världen; svensk vetenskap en hora;
Fokus Estonia visar hur svenska staten klippte bort film från stora spränghål i Estonia 1994;
Estland börjar 3D laser scanning på Estonias vrak den 22.05.22, tyst i media, Upd Håkan + Henning intervju 23.5.22
2022-05-20 23:38
En del av Estonias bogramp som kriminella element har omplacerat nyligen för att täcka över några hål efter sprängningar
"3D laser scanning survey of the wreck of MS Estonia is scheduled to start on 22 May, with the surveys planned to last approximately 4 to 5 days, depending on the weather and underwater visibility conditions. To conduct the 3D laser scanning surveys of the wreck of MS Estonia, the ESIB organised a public procurement, which was won by consortium consisting of ESC Risk Management OÜ and Baltic Taucherei- und Bergungsbetrieb Rostock Gmbh as the main contractors and Kraken Robotics will deliver the 3D laser scanner service." rapporterar den estniska Haverikommissionen.
“The investigation of the wreck of MS Estonia has reached the next stage, where we are commencing the main surveys,” stated Rene Arikas, the director of the Estonian Safety Investigation Bureau. “During the preliminary assessment of MS Estonia, which started last summer, extremely thorough work and preparations have been carried out for the main surveys, which include 3D laser scanning of the wreck, a photogrammetric and ferromagnetic survey, and various simulations with the vessel’s digital twin.”
“The first order of business is to survey the car deck, so as to obtain as detailed an overview as possible of the condition of the car deck and the objects present there. ....
The second step, according to Rene Arikas, is to conduct a survey of the wreck and the seabed, which will involve precision scanning of the wreck. “Then, the third stage of the plan is to investigate high-priority areas where external damage to the wreck has been identified during previous investigations: the bow section, including the ramp, ramp opening, locks, and hinges; damage to the starboard side and damage to the stern and port side at deck 6 level,” Arikas explained. .....
The 3D laser scanning of MS Estonia will be carried out on VOS Sweet, a research vessel flying the Dutch flag. The survey team is an international one, as it includes experts from Estonia, Sweden, Germany, and Poland. From the Estonian Safety Investigation Bureau and the Swedish Accident Investigation Authority there will be all together three investigators to participate in the surveys. The team will be working around the clock during the surveys at sea."
"Next, a photogrammetric survey will be conducted in the beginning of June which is expected to take approximately two weeks. Both the 3D laser scanning survey and the photogrammetric survey will be carried out on VOS Sweet, a research vessel flying the Dutch flag." VOS Sweet är just nu 21.5.2022 kl 04:23 på väg till Danzig i Polen.
Den ständigt ljugande svenska Haverikommissionen SHK har gömt samma uppgifter på sin hemsida som en svårhittad uppdatering av en gammal text. Det är tydligen viktigt för SHK att folk inte blir informerad.
.......
Se även på WTV:
.......
"Estlands officiella Estonia-utredare, förre statsåklagaren Margus Kurm, var i förra veckan i Trondheim och träffade professor Jørgen Amdahl på Trondheims universitet. Inom någon månad kommer resultatet efter att Almdahl har gått igenom filmerna av hålet och visiret utifrån Kurm-expeditionens dykningar. Kurms expedition genomfördes av gruppen SA Mare Liberum, som drivs av anhöriga till offer för Estoniakatastrofen.
En marinexpert i Singapore tittar dessutom på helheten och även hans resultat blir färdigt inom några månader." skriver Ruben Agnarsson. (Fet stil genom WTV)
......
Intervju från Linus Noremalm med Håkan Bergmark och Henning Witte om senaste Estonia-nytt Update 23.5.22:
......
Packet på SR har under alla år hjälpt Estonia-massmördarna att komma undan. Värst och med från början den 28 september 1994 är deras reporter Erik Ridderstolpe, kusin till Johan Ridderstolpe, som var min, Henning Wittes, tekniska rådgivare under flera år och som nu ingår i forskargruppen Fokus Estonia med Lars Ångström i spetsen.
Inslaget nedan sändes bara på lilla Gotland den 6 maj 2022, men inte rikstäckande!