Nya Estonia-dykningar den 19 juli 2023, rampen upp och bildäck filmas, Erik Ridderstolpe SR ljuger igen! Skyddar massmördarna! Upd 20.7.23
Monday, 17 July 2023 10:55
Jutta Rabe filmade detta bombhål, MI6 misstänkt, augusti 2000, som doldes av den i smyg flyttade bogrampen sommaren 2021
Nu på onsdag ska den svenska Haverikommissionen återigen göra nya undersökningar på Estonias bildäck och lyfta bogrampen, efter att med flit ha fördröjt undersökningarna som gjordes under somrarna 2021 och 2022. Då kunde detta viktiga jobb redan ha utförts! Skälet är att samtliga västliga underrättelsetjänster mörklägger Estonia-massmordet. Det är alltså främmande makt som påverkar den svenska (och estniska) Haverikommissionen negativt. Sådant skulle korrupta FOI naturligtvis aldrig komma över läpparna.
Här ser man den 2021 bortplockade bogrampens aktuella position på bogens styrbordsida där Jutta Rabe har dokumenterat spränghål 2000, se bilden ovan
Under 2021 slet okända brottslingar bort bogrampen från Estonias vrak där den satt nästan stängd på bogporten och ställde den på styrbordssidan utanför vid bogen för att dölja de talrika spränghålen där, som Jutta Rabe hade dokumenterat vid sina två dykningar augusti 2000 och 2001 för tyska tidningen Der Spiegel. Därför är det viktigt att den svenska Haverikommissionen inte bara nu äntligen filmar inne på bildäck utan även utanför de områden som doldes av den omplacerade bogrampen. Enligt skriftligt besked från Haverikommissionens Jörgen Zachau till WTV idag är detta också planerat. Perfekt!
SR:s Erik Ridderstolpe är den ende journalisten som bevakat Estonias förlisning sedan sänkningen den 28 September 1994, för nästan 30 år sedan. Han är en mycket fin, bildad, intelligent och trevlig människa som intervjuat mig, Henning Witte, som ombud för nästan 1000 Estonia-anhöriga många gånger. Men Erik Ridderstolpe har ljugit allmänheten ovanligt många gånger rakt in i ansiktet när det gäller Estonia. Så också i gårdagens intervju med Jonas Bäckstrand från svenska Haverikommissionen.
Där påstår Erik Ridderstolpe att bildäcket aldrig undersöktes trots att Haverikommissionen sålde videos (från den 3 december 1994 kl 23:38 här i nästa länk min 15:44) bilder där dykare undersökte bildäck i smyg! Deras filminspelningar har vi naturligtvis aldrig fått se. Dessutom förtiger Ridderstolpe att bilrampen aldrig öppnades under förlisningen. Flera överlevande kunde klättra ner på den stängda bilrampen för att komma till räddningsflottarna i vattnet. Dessutom visar Haverikommissionens eget filmmaterial att rampen aldrig öppnades under attentatet då dess låsanordningar är nästan oskadade.
Har Erik Ridderstolpe moraliskt seriösa skäl att ljuga?
Update 20.7.2023 från DN:
"Estoniautredningens ordförande Jonas Bäckstrand räknar med att utredningsgruppen är framme vid vrakplatsen runt midnatt, natten till torsdag.
Väl där kommer utredningen i huvudsak att fokusera på två saker: Att undersöka fartygets bildäck och att bärga bogrampen som slets upp i samband med att fartyget sjönk.
– Det är rampen som är den kritiska delen i konstruktionen. Rampen ska vara kollisionsskyddet, och skydda mot vatteninträngning. Men i och med att den var så sammankopplad med visiret så slets den upp i samband med förlisningen, säger Jonas Bäckstrand. .....
Men under årens lopp har den lossnat helt, och står nu lutad mot fartyget på botten.
– Vi kommer att lyfta upp den och transportera den till Estland för närmare undersökning av de skador som finns på den, och därefter se vad vi kan dra för slutsatser kring det.
I och med att rampen har släppt är det nu öppet in till bildäck – en del av båten som inte undersökts tidigare. ....
Med på Haverikommissionens båt finns två överlevare från Estonia. Det första som kommer ske när kommissionen når vrakplatsen är att de kommer hålla en tyst minut."
och om överlevaren Urban Lambertsson på Världen idag:
Överlevare på väg mot Estonia: Jag har rätt att få svar
och på AB, som visar en bild på rampens överkant lutandes mot skrovet styrbords bog för att dölja sprängskador där. Förmodligen har de "lagats" sedan sommaren 2022 så att det inte syns någonting, precis som med det stora Håkan-hålet som Sjöfartsverket lät svetsa igen den 4 december 1994 för att skydda massmördarna:
”Så klart ett stort trauma”
Den första haveriutredningen som gjordes under mitten av 90-talet har kritiserats av överlevare och anhöriga såväl som av allmänheten.
Bland annat har den dåvarande regeringen har kritiserats för att den godkände ett beslut om gravfrid där fartyget förliste.
– Åren efter olyckan var väldigt jobbiga. En båtolycka är såklart ett stort trauma, men jag tror att mitt mående till större del påverkades av hur olyckan hanterades av myndigheter, säger Urban Lambertsson .
Han säger att det är helt otroligt att överlevarna och de anhörigas röster inte hördes under den första utredningen.
– Våra vittnesmål och röster tystades. Det var helt absurt, säger han och fortsätter:
– Jag har varit väldigt besviken över hanteringen. Det var som att de inte ville ta reda på vad som hände. Det fick mig att tappa tilltro till regeringen, myndigheterna och rättssamhället. När de hålen uppdagades och den här nya utredningen tillsattes väcktes hoppet om svar."
och på Omni:
"Även överlevaren Erik Gemheden i Jönköping hoppas på nya svar.
– Det kommer att ha avgörande betydelse för om man kan släppa det här och gå vidare i livet, säger han till Ekot."
och på ofria Fria Tider:
Simkunnig Estonia-ramp bärgas
Se även på WTV:
Estonia-haverikommissionen polisanmäld för skyddande av brottsling;
Estnisk riksdagsman Anti Poolamets (EKRE) anklagar Sverige för kriminell Estonia-mörkläggning;
8 juli 2021 nya Estonia-dykningar, Jonathan Linström ute och Estonia-cyklar;
SHK:s Jonas Bäckstrand fortsätter att ljuga om Estonia, förnekar bombbevis, rampen var aldrig öppen!;
Historiskt starkaste samling av västliga underrättelsetjänster för att sänka Estonia?;
M/S Estonia största massmordet i svensk historia, underjordisk föreläsning av Henning Witte;
M/S Estonias nya Haverikommission ljuger värre än JAIC, Tallinn pressträff 23-01-23;