Viewing all articles in Practical conspiracies > The sinking of M/S Estonia

White TV under attack, Estonia-kritiken mot Stockholms universitet om bottenundersökningen togs bort

Monday, 04 October 2021 12:23

White TV låg nere mellan ca kl 01:00 och 11:00 idag av okänd anledning. När jag gick in i hemsidan strax därefter såg jag förändringar i startbilden som jag inte hade gjort och det senaste inslaget från den 3 oktober 2021 med kritik mot Stockholms universitet hade komplett tagits bort! Då låg det väl någonting i kritiken?

Här en ny kort sammanfattning:

Bettan hade den 2 oktober publicerat en film från Stockholms universitet om bottenundetsökningen som den svenska Haverikommissionen lät göra mellan den 8 och 15 juli 2021.

Från min 31:39 visas i filmen nedan ett gult område från Estonias bog där det påstås att teknologin inte nådde dit. Detta är föga troligt. Varför funkar teknologin inte just i det mest känsliga området där det har sprängts?

Sedan redovisades fakta i det försvunna inslaget på WTV att andra svenska universitet har ljugit om Estonia på ett skrämmande och kriminellt sätt. Chalmers byggde in ett bottenventil i sin Estonia-modell, som inte fanns i originalet, för att simulera sjunkförloppet enligt de officiella lögnen. Chalmers lurade hela världspressen, vetenskapen och svenska folket och förteg att hål på styrbords sidan hade orsakat den snabba förlisningen. Samma sak med Ole Rutgersson från KTH.

Även den svenska Haverikommissionen fick svidande kritik i det bortcensurerade inslaget från mig. Det visades även hur den gamla Haverikommissionen hade Estonia-ljugit grovt. Börje Stenström kastade december 1994 ett nyckelbevis tillbaka i havet, bulten från atlantlåset, då den varit svårt sprängskadad! Om bulten hade visats för allmänheten hade alla förstått att det var massmord och inte en olycka! Se närmare på sid 59 ff i min bok M/S Estonia sänktes .

Se även på WTV:

R/S Sentinel med SA Mare Liberum under Margus Kurm avslutade sina Estonia undersökningar igår, hittade nytt hål;

På Ångströms presskonferens bevisades att Estonias bogvisir inte slets av med mekaniska krafter, fulmedia mobbade, SR på plats;

Nu när Kurm snart visar omskakande Estonia-bilder kommer svenska Haverikommissionen med a..let ur vagnen;

TV4 fortsätter mörklägga Estonia kriminellt med minoritetsrösten Jonathan Lindström som ljuger rakt in i kameran! Upd 23.9.21;

Enbart Henning Witte har visat det enda fingeravtrycket på Estonias vrak: Hexakomposit-bomben från England;

Meyer-varvets Estonia-utredning bekräftar Harri Ruotsalainens vittnesmål om dumpade lastbilar och visar Stephan Torssell som oseriös Estonia-mörkläggare;

Fake news i SwebbTV: det är inte alls bevisat att ryska agenter sänkte Estonia, finns dock engelska fingeravtryck!;

Bekräftat: M/S Estonias kapten Arvo Andresson sköts i huvudet på bryggan;

Regeringen/Damberg (S) fortsätter mörklägga Estonia, Hirschfeldts militär-last-utredning hemlig i 100 år, FMV-rapport försvunnen;

Estonia experten Harri Ruotsalainen: har bevis att lastbilar dumpades i havet strax före förlisningen, Sverige gömde dem under grus + makadam;

Estniska partiet Ekre i Estonia-krismöte med Harri Ruotsalainen i Estlands parlament, Felixrapporten bekräftades Update 11.9.21;

Estniska anhöriga och Margus Kurm har tröttnat på Sveriges och Estlands nya Estonia-mörkläggning, sprängskador på bilderna och tredje hål UPD 11.9.21;

Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;

Sv Haverikommissionen ljög igen: sikten god när Estland körde över Sverige och filmade Diskovery-hålet;

 

 

R/S Sentinel med SA Mare Liberum under Margus Kurm avslutade sina Estonia undersökningar igår, hittade nytt hål

Friday, 01 October 2021 03:43

https://news.postimees.ee/7351293/expedition-discovers-third-hole-in-ms-estonia-hull

 

https://youtu.be/GpPjeMlbZFQ

 

https://youtu.be/24RAXXPx9Lc

Press release

30.09.2021 kl. 19:11:
SA Mare Liberum expedition has completed the study of the wreck of Estonia
Today the expedition organized by the SA Mare Liberum completed the underwater and exploration works at the site of the Estonia ferry disaster and began its return journey to the port of Eemshaven.
"The success of each project has to be assessed in the light of the initial goals set. If we look at the goals set for the expedition, in general we have achieved them. The weather and visibility at the wreck site were far from ideal, but almost everything planned was done," said Margus Kurm, the head of SA Mare Liberum and the expedition, thanking the ship's crew and deep-sea experts for their professionalism and dedication.
According to Kurm, the most important thing achieved is that the operator of the underwater robot of the expedition, Linus Andersson, was able to take pictures of almost the entire site of the shipwreck, so that later it will be possible to use photogrammetry technology to model a detailed 3D image. "We were also able to photograph the damage to the bow, stern and starboard side of the vessel at close range," he said.
"The results of the survey of the car deck even slightly exceeded expectations. Despite very poor visibility, the robot entered the car deck to a depth of about 60 meters and established that the two doors leading to the lower decks were intact and closed. The next step will be to systematize the collected material, after which it will be handed over to experts for further study," Kurm explained.
Materials gathered in the course of the investigation project will be analysed by dr. Andrzej Jasionowski, whose Singapore company SophusQuorum Pte. Ltd. specialises in expert examinations of sea accidents. Dr. Jasionowski has already dealt with topics concerning Estonia before – in 2005-2008 he was a member of the scientific consortium SSPA, which conducted a number of different studies regarding Estonia under the order of the Swedish government. Scientific analysis should be ready by next spring.
The vessel RS SENTINEL under the Maltese flag set off on an expedition from the Dutch port of Eemshaven on September 18 and arrived at the wreck of Estonia in the morning of September 22. In total, 43 people participate in the expedition organized by SA Mare Liberum, 18 of whom are members of the ship's crew, and six are media representatives. The rest of the participants are involved in the planning and execution of the underwater work.
The activities and the investigation project of SA Mare Liberum are funded from donations and the sale of media rights. The biggest supporter from Estonia is Postimees Grupp which among others owns such media channels as Postimees, Kanal 2, BNS and Radio Kuku.
SA Mare Liberum is a fund that was founded in July this year upon an initiative of close relatives of survivors. The manager of the fund is Margus Kurm. The members of the council are Piret Kergandberg, Raivo Hellerma and Carl Eric Laantee Reintamm.
Information, pictures, and video gathered in the course of the expedition will be published on SA Mare Liberum website: www.mare-liberum.ee
If you wish to arrange for an interview or have any additional questions, please, write to: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
--
Undersökningsväg från RS Sentinel den 29.9.21 kl. 11:42
Här ser det ut att de letar efter de dumpade lastbilarna som Harri Ruotsalainen vittnade om i de estniska parlamentet. Det sägs att de inte kunde hitta dem.
29.9.21
27.9.21
26.9.21
26.9.21
25.9.21
25.9.21
25.9.21
Undersökningsväg från RS Sentinel den 24.9.21 kl 18:30 (ovan) + 06:58:
 

På Ångströms presskonferens bevisades att Estonias bogvisir inte slets av med mekaniska krafter, fulmedia mobbade, SR på plats

Tuesday, 28 September 2021 11:45

WTV kom just från Lars Ångströms en timmes långa presskonferens där han indirekt bevisade att Estonias bogvisir sprängdes av.

Här länken till Postimees live sändning

https://www.postimees.ee/embed/video/6549120?fbclid=IwAR2poG6FMS2lMcd_T1Ti39QQz8pZqT9uDcAvq_tNLr4XY8N3hHu0JSw71Mg

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.postimees.ee%2Fembed%2Fvideo%2F6549120%3Ffbclid%3DIwAR2poG6FMS2lMcd_T1Ti39QQz8pZqT9uDcAvq_tNLr4XY8N3hHu0JSw71Mg&h=AT3IBHCtsJzBd3HxD2Mck2jhoWwa_3KEtn0TFha9ZOfqgzWbgInQhZ6MoDqahQyfFw02JA67PKsvNgGZ_jZiFu0yVArX3Aw7zPiwNVfR4TyxKZep3aOyOcJFe952m6OeCmlgbf4FVPwxRTC-ar6L9XMuso4

Jag, Henning Witte, hittade igår på Internet att Ångström skulle hålla en presskonferens på Sjöhistoriska museet kl 10:30  med indikationer att bogvisiret hade sprängts av och att JAIC ljugit. Max 50 pers skrevs på Nätet också. Jag kom nästan en timme innan för att säkra en plats.

Men när jag kom och ca 10 journalister byggde upp sina kameror, ville Ångström slänga ut mig då enbart bjudna journalister fick delta och jag hade inte bjudits, trots att jag lånade ut min bogvisir-modell till honom och han vet att jag är alternativ journalist. Till slut fick jag stanna då bara ca 15 journalister dök upp, de flesta från utlandet, typ estniska Postimees (de som sponsrade Margus Kurm), ett stort team från tyska Focus, som kände igen mig, då de hade filmat med mig 1997 och senare vid bogvisiret, då det fortfarande stod i Södertälje.

Som enda svenskt gammelmedium var SR där med en journalist. Men de tog inte med dessa åtminstone för Sverige sensationella avslöjanden till lunchekot idag.

Vid 19-tiden och 17:45 ekot har Sveriges radio fortfarande inte rapporterat om dagens enormt viktiga presskonferens. Inget annat medium heller.

Lars Ångström startade med att hans grupp Fokus Estonia hade varit under vintern på Musköbasen och inspicerat visiret. Sedan var de i Karlskrona där de av Finland under oktober 1994 lossvetsade delarna från visiret hade gömts, då dessa hade utsatts för diverse sprängningar.

Fotografierna från de undangömda, bortsprängda, visirdelarna (bild ovan) samt resten av visiret bevisade, att den offentliga sjunkförklaringen är en fet lögn, då det fanns inga spår av mekanisk påverkan på visiret, men massor med spår som inte kunde tolkas annorlunda än sprängspår.

Efter Ångström höll den norska professorn i metallurgi Ida Westerman från NTNU sin föreläsning om de metallurgiska undersökningar på metallbitana ovan. Hon kunde inte entydigt bevisa att de utsatts för en sprängning, men klart konstatera att de inte utsatts för mekaniska påtryckningar.

När jag frågade henne om hon kunnat se Neumannska band i metallstrukturen, svarade hon nej. Dessa hittades i Jutta Rabes två metallbitar från Estonias för, mycket tät bakom bugvisiret. De är entydiga bombbevis. Jag frågade henne om hon kunde utesluta Neumannska band i de delar av bogvisiret som hon hade undersökt. Det kunde hon inte. Det är alltså mycket möjligt att hennes delar också kan påvisa Neumannska band men att hon inte hittade dem.

Sedan fick jag höra av mina tyska journalistkollegor att det norska prisbelönta  Discovery teamet hade fixat Jutta Rabes två metallbitar till Ida Westerman så att hon kunde undersöka dem också. Men hon hittade inget entydigt som kunde bevisa att Juttas bevis hade utsatts för bomber.

Jag vet från mitt täta samarbete med Jutta att hennes bevis är vattentäta, sex olika institut i Tyskland, England och USA hade bekräftat detta.

Så antingen är Ida Westerman med i konspirationen som skyddar massmördarna eller hon kan inte sitt yrke, är en klåpare, vilket jag misstänker.

Discoverys filmteam var så osmart att de inte bad andra experter att kolla Juttas metallbitar utan klippte då istället bort Juttas fina bombbevis. Man blir misstänksam .....

P.S. redan den 12 november 2020 undersökte den svenska Haverikommissionen Estonias bogvisir på Muskö örlogsbas, men teg om alla resultat liknande dem som presenterades på dagens presskonferens.

 

Här kommer Lars Ångströms nya video:

https://youtu.be/zup7OxqMyo

https://youtu.be/OpTCqT-iWgQ

 

Här TV4:s inslag med bilder från bildäck som Kurm-expeditionen tog:

https://youtu.be/MDrZ2BvYZtQ

https://youtu.be/0pALtIPKbr8

 

Nu när Kurm snart visar omskakande Estonia-bilder kommer svenska Haverikommissionen med a..let ur vagnen

Monday, 27 September 2021 14:05

Det är hårresande hur den nya Haverikommissionen i Sverige fortsätter med sitt kriminella mörkläggningsarbete mot Estonia-sanningen. Först ljög Jonas Bäckstrand om att vattnet var så oklart under sommaren att man måste vänta tills våren 2022 för att filma vraket. Sedan kommer den estniska Haverikommissionen under juli 2021 och är irriterad på den svenska p g a deras fulspel. Esterna filmar från en egen ny båt som de kör dit och bilderna blir superskarpa, förmodligen de som visas nu i radion.

För att blockera de farliga bilderna så mycket som möjligt hemligstämplas dem av Jonas Bäckstrand med svepskäl. Sedan gör privata aktörer från Estland under Margus Kurm en ny undersökning av vraket just nu sedan i onsdags och då finns risken att de kommer med ännu bättre bilder.

Då får svenska Haverikommissionen panik och går till SR, de som är minst lämpade att sprida filmer. Sedan säger Bäckstrand om sprängskador att de inte är sådana, men Lars Ångström får läxa upp honom.

Se närmare ett fint inslag från Samnytt med ref till SR och SVT. På SR:s hemsida visas en intressant filmsnutt.

 

https://youtu.be/iYjDYO9ipIY

https://youtu.be/dpDkKZZiQUM

 

Press release from the Margus Kurm group,  27.09.2021  16:34 sv tid

Här en svensk översättning: https://nyhetssvepet.net/

SA Mare Liberum's expedition: deep-sea robot entered the car deck of Estonia

 

On Sunday afternoon SA Mare Liberum created at the initiative of the relatives of those killed in the Estonia disaster sent a deep-sea robot to the car deck of the sunken ferry, which discovered that two doors leading to the lower decks are intact and closed.

"We believe, this is an important discovery," said Margus Kurm, the head of SA Mare Liberum and the expedition. "We were able to film the two doors on the right side of the car deck, using which people could move between upper and lower decks. It turned out that they are intact and closed," added Kurm.

Margus Kurm explained that before starting the expedition, the research team posed seven main questions that they hope to get answers to. "One of the questions was how exactly the different parts of the ship were filled with water, that is, how the water got to the decks below the car deck. Previous research suggested that the doors on the car deck were shattered by water pressure. Since now it turns out that the doors are still intact, the water must have got under the car deck from somewhere else," Kurm explained the importance of the discovery. It was not possible to examine all the doors in the central part of the car deck, since the access is blocked by damaged vehicles.

When asked how this discovery will affect the further work of the expedition, Kurm replied that future expert studies can no longer simply assume that the doors of the central section of the car deck were destroyed: "Calculations and simulations must now be carried out on the assumption that the doors are intact."

According to the available information, Mare Liberum expedition is the first, during which a robot penetrated so deeply into the car deck of Estonia, while carefully studying and filming it. The robot travelled along the car deck for about 50 meters. This morning research was temporarily put on hold when the robot got stuck for a while as its screws were entangled in a plastic bag. "Since the inspection of the car deck is dangerous and the visibility is very poor, we probably will not go there again," explained Kurm.

Mare Liberum expedition on the research vessel RS SENTINEL began investigating the crash site of Estonia on Wednesday last week. For six days, the wreck and its surroundings were surveyed using multibeam sonar and an underwater robot. Yesterday divers also went underwater, but due to poor visibility they had to stop working. In addition, underwater robots take thousands of pictures of Estonia in order to create a detailed 3D image using photogrammetric technology.

A total of 43 people will take part in the expedition, including 18 ship crew members and six media representatives. The rest of the participants will be involved in the planning and execution of the underwater work. The ship has various sonars, two groups of underwater robots and four divers with the necessary research and recording equipment. All the necessary auxiliary equipment is also available, such as a crane, an airlift for loose soil removal and various measuring instruments.

The diving expedition will be conducted using RS SENTINEL. The ship belongs to the German company RS OFFSHORE which is managed and owned by Kurt Rohde and operates under the Maltese flag. RS SENTINEL is a vessel adapted for underwater and diving operations. It was thoroughly rebuilt in 2010 and equipped with modern equipment and technology.

Materials gathered in the course of the investigation project will be analysed by dr. Andrzej Jasionowski, whose Singapore company SophusQuorum Pte. Ltd. specialises in expert examinations of sea accidents. Dr. Jasionowski has already dealt with topics concerning Estonia before – in 2005-2008 he was a member of the scientific consortium SSPA, which conducted a number of different studies regarding Estonia under the order of the Swedish government. Scientific analysis should be ready by next spring.

The activities and the investigation project of SA Mare Liberum are funded from donations and the sale of media rights. The biggest supporter from Estonia is Postimees Grupp which among others owns such media channels as Postimees, Kanal 2, BNS and Radio Kuku.

SA Mare Liberum is a fund that was founded in July this year upon an initiative of close relatives of survivors. The manager of the fund is Margus Kurm. The members of the council are Piret Kergandberg, Raivo Hellerma and Carl Eric Laantee Reintamm.

Information, pictures, and video gathered in the course of the expedition will be published on SA Mare Liberum website: www.mare-liberum.ee

If you wish to arrange for an interview or have any additional questions, please, write to: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

 

Läs även: NEWS.POSTIMEES.EE

First MS Estonia expedition dive unsuccessful

 

 

TV4 fortsätter mörklägga Estonia kriminellt med minoritetsrösten Jonathan Lindström som ljuger rakt in i kameran! Upd 23.9.21

Wednesday, 22 September 2021 21:12

Här de första undervattensbilderna från den 22 september 2021, den 23 var vädret för dåligt att filma:

https://youtu.be/2ov5MuAk6us

TV4 är en av de kriminella huvudaktörerna som alltid har mörklagt Estonia-massmordet för att hjälpa massmördarna. För mig, Henning Witte, började det med att TV4-Nyheternas Joakim Dyfvermark närmade sig mig när jag hade lämnat in stämningsansökan mot Sjöfartsverket och andra för ca 1000 anhöriga hos en domstol i Paris september 1996. Han lockade mig med avslöjandet att TV4 skulle ha fått ett tips att en transportsäkring med lastbilar från Vägverket väntade på Estonia för att lotsa en militärsmuggling från Värtahamnen till Arlanda.

När det sedan planerades en hemlig Estonia-dykning våren 1997 för att dokumentera det stora hålet på styrbord, var Joakim Dyfvermark den ende journalisten som invigdes. Planen förråddes, dykningarna blev inte av och misstanken föll på Joakim Dyfvermark, som jag senare anklagade för att vara CIA-agent, varpå han bröt kontakten med mig.

Senare fick vi höra att TV4 hade "stekt" hela sitt Estonia-arkiv.

Sommaren 2019 bad TV4:s morgonprogram mig under en vecka att förbereda inslaget om domen från tingsrätten i Paris som väntades. Sent på kvällen innan ringde en förtvivlad TV4-medarbetare och meddelade mig att högsta ledningen i TV4 hade ringt och kastat ut mig från programmet.

Och i kväll fick mönsteranhörigen Jonathan Lindström sprida sina lögn om Estonia på bästa nyhetstid. Att hans haveriförlopp strider mot naturlagen förteg han och journalisten naturligtvis.

Jonathan Lindström är också i extrem minoritet när det gäller bärgning av kropparna. Alla anhöriga jag känner vill ha upp kropparna. Undrar hur han styrs att säga så mycket dynga ....

Bettan skriver den 23.9.21:

"När RS Sentinel kom fram till M/S Estonias förlisningsplats låg redan finska kustbevakningen där och väntade.

RS Sentinel började omgående med sin sonarscanning av havsbotten runt vraket.

Efter att de hade gått fram och tillbaka i åtta timmar tröttnade finska kustbevakningen på besökarens färd.

De hade då hållit sig på behörigt avstånd ca. 400 meter parallellt men plötsligt försvann de.

En som är ombord på RS Sentinel rapporterade: ”Måste ha varit bra jäkla enformigt för dem.”

Trots det tragiska som uppdraget innebär måste det ses som ytterst komiskt.

Tänk er, att följa med blicken en båt, 4 km åt ena hållet och lika långt åt andra, gång efter gång.

Minst tio vändor i 4 knop som är 7,4 km/h.

En nybörjare på cykel brukar i genomsnitt ligga på en fart om cirka 15-20 km/timmen."

24.9.21, kl 06:58: aktuell position och senaste rörelser av R/S Sentinel:

 

https://youtu.be/NqN19JdinTk

Se även på WTV:

Bonnier censurerar sina journalister, M/S Estonia fallet bra exempel;

Enbart Henning Witte har visat det enda fingeravtrycket på Estonias vrak: Hexakomposit-bomben från England;

Meyer-varvets Estonia-utredning bekräftar Harri Ruotsalainens vittnesmål om dumpade lastbilar och visar Stephan Torssell som oseriös Estonia-mörkläggare;

Fake news i SwebbTV: det är inte alls bevisat att ryska agenter sänkte Estonia, finns dock engelska fingeravtryck!

-------

Läs även; «Has the archbishop met with MS Estonia next of kin?»

Igen en biskop som ställer sig på djävulens sida, nu en i Estland, då Caroline Krook, som fick judaslönen och blev biskop för att hon förrådde de anhörigas intressen.

Nedan den modiga polske dykaren Jakob Olszewski, som hade handplockats av Jutta Rabe för sina Estonia-dyk 2000 och 2001. Sedan anlitades han även 2019 av det norska Discovery teamet.