Estonia experten Harri Ruotsalainen: har bevis att lastbilar dumpades i havet strax före förlisningen, Sverige gömde dem under grus + makadam
Sunday, 12 September 2021 01:23
Estonias visir i fören sprängdes bort med engelsk Hexakomposit bomb från MI6
Här kommer Jüri Linas sammanfattning av Harri Ruotsalainens vittnesmål inför estniska parlamentsledamöter den 10 september 2021. Filmen nedan dokumenterar förhöret på estniska:
"Nya bevis för att Estonia sänktes
Den 10 september 2021 träffade den finske ingenjören Harri Ruotsalainen den estniska Estonia-gruppen vid Riigikogu. Hösten 1994 arbetade Ruotsalainen vid den finska räddningstjänsten i Helsingfors och deltog i Estonias räddningsinsats.
Han berättade om de omständigheter som av den svenska regeringen hade hemligstämplats för 25 år, senare 100 år.
Han avslöjade att med hjälp av sonar hade man upptäckt minst två stora fyrkantiga föremål som den 28 september 1994 klockan 00:55 hade dumpats från M/S Estonia på en djup av 90 meter och därefter sänktes hela fartyget. De tydliga sonar-sekvenserna hade Igor Volke fått fram, som då representerade den estniska räddningstjänsten. 00:55 hördes metalliska ljud.
Innan dess hade Estonia avvikit från sin sedvanliga kurs för att svänga åt det djupaste stället i området. Några svenska ledamöter ur den internationella Estonia-kommissionen hade tagit hand om sonar-sekvenserna men inte offentliggjort dessa.
Det var den natten som Estonia var på väg från Tallinn till Stockholm men förliste.
Finska radarstationers sekvenser visar att fartyget höll en hastighet av 15 knop, men då fartyget kom fram till dumpningsplatsen sänktes hastigheten till 5 knop. Annars var det i genomsnitt 30 meter djupt i området.
Vittnesmål gör gällande att på bildäck hördes det hur bilmotorer startade under färden och bakre rampen i aktern öppnades. Enligt Ruotsalainen kördes minst två lastbilar överbord. Då gjorde Estonia en underlig manöver, gick upp mot vinden, i stället för att söka skydd mot blåsten. Det var då fartyget förlorade bogvisiret. Vinden vid förlisningsplatsen klockan ett uppskattades till 18–20 m/s (styv kuling).
Enligt honom såg det ut som om kaptenen eller de som styrde färjan mot allt förnuft ville sänka fartyget. På grund av hål under vattenytan som flera detonationer åstadkom, förliste fartyget endast på 20-25 minuter. Denna teori stöds av uppgifter om sprängladdningar.
I en dokumentär, "Estonia - Fyndet som ändrar allt" (september 2020), visas ett 4 meter högt och 1,2 meter brett hål på styrbords sida i Estonias skrov upptäckt vid dykningar i september 2019. I dokumentären omtalades endast ett hål. I oktober 2020 framkom att ett andra hål upptäckts vid dykningarna. Detta andra hål är flera decimeter högt och flera meter långt.
Under en presskonferens i Tallinn den 8 september 2021 offentliggjorde Margus Kurm, tidigare statsåklagare och chef för Estlands utredning av Estoniakatastrofen 2005–2009, bilder på flera tidigare okända skador på skrovet från sommarens dykningar, varav vissa tycks visa sprängskador.
Efter operationen med lastbilarna tog det inte så lång tid förrän Estonia klockan 01:24 ropade: "Mayday! Mayday!"
Vågorna var inte särskilt höga. Våghöjden på olycksplatsen har uppskattats till 4,0–5,4 m, vilket inte är extremt mycket.
Tack vare ett privat initiativ fortsätter Estland nu att undersöka närmare dessa nya uppgifter som Harri Ruotsalainen lämnade. Dykningarna finansieras av tidningen Postimees.
Riigikogu-ledamoten Anti Poolamets sade att esterna inte litar på den svenska staten. Enligt Ruotsalainen har Sverige saboterat tidigare utredningar med hänsyn till rikets säkerhet.
Nyckelfrågan är: var finns en del av lasten? Om man inte hittar alla lastbilar på bildäck, borde man leta efter dessa i den nämnda sänkan. Om man hittar de två dumpade lastbilarna på havsbotten, så kommer saken i ett annat ljus.
Det mest sensationella var att gruset som på order av den svenska regeringen hälldes på lastbilarna och inte på vraket, som ligger ca 400 meter från dumpningsplatsen.
Enligt uppgift befann sig en sabotagegrupp från ryska militära underrättelsetjänsten GRU ombord. Gruppens uppgift skulle ha varit att sänka fartyget.
År 2005 konstaterades det att Estonia transporterade militärmateriel från före detta Sovjetunionen i stor omfattning, även i september 1994. Det har även framförts uppgifter om att
delar av en kärnreaktor och radioaktiva ämnen (15 kilo osmium) skulle ha varit med på fartyget på förlisningsnatten, vilket skulle förklara varför regeringen inte ville bärga vraket eller fortsätta dykningarna, utan ville hälla betong över området. Den estniska regeringen stoppade företaget, enligt Ruotsalainen.
Det har inträffat märkliga och ologiska ting i samband med Estonias förlisning.
Dykaren Stewart Rumbles berättade att de svenska dykarna blev chockade över beskedet att låta 125 kroppar, som utan problem hade kunnat bärgas, vara kvar. I oktober 2020 ansåg Estlands inrikesminister Mart Helme att de döda ombord på Estonia ska tas upp. Den nya estniska socialliberala regeringen är inte intresserad av detta uppdrag.
JÜRI LINA"
Estonia - Fyndet som ändrar allt (2020)
Tallinks bilfärja Balanga Queen befann sig också i närheten av Estonia vid förlisningen, men fick order att gå direkt till Tallinn.
Bland de döda fanns sångaren och underhållaren Pierre Isacsson, den tidigare socialdemokratiske riksdagsledamoten Lennart Pettersson samt den estniske sångaren Urmas Alender.
Se även på WTV:
Bekräftat: M/S Estonias kapten Arvo Andresson sköts i huvudet på bryggan;
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Harri Ruotsalainen sade ju till det estniska Parlamentet att Estonia gjorde en galen svängning in i vinden och att ingen vettig kapten skulle göra så. I intervjun med Georg Thars får vi förklaringen, Estonia fjärrstyrdes då:
M/S Estonia kidnappades och fjärrstyrdes säger insider;