M/S Estonia sänktes också av minst en kollision med annat fartyg
2025-12-13 19:28

Den gamla Fakta-Gruppen med min utmärkta f d mångåriga tekniska rådgivare Johan Ridderstolpe, Chalmers f d marinprofessor Anders Ulfvarsson, Lars Ångström m fl har bildat en ny forskningsgrupp, Baltic Marine Technical Investigation Group, BMTIG, ( på svenska Brittiska Marinen TIG) ang Estonias mycket omtvistade förlisning som ägde rum den 28 september 1994. De kommer fram till att framförallt det 20 meter långa rivhålet på styrbords sidan av Estonias skrov, nära vattenytan, kan enbart ha slitits upp genom en fartygskollision:
"A new scientific investigation shows that the damage and holes discovered in 2019 on the starboard side of the Estonia did not occur at the bottom contact but before the sinking on the surface.
The investigation has been published in ten interim reports. All conclusions are supported by physical calculations. The models are reproducible with given parameters and meet the requirement for transparency. All basic data, calculations and mathematical formulas have been published and the investigation is therefore reproducible.
It has been distributed to universities and research institutes with ship engineering departments, scientific and marine journals and state accident investigation boards all over the world. All members of parliament in Sweden and Estonia have received it.
The investigation group includes Professor emeritus Anders Ulfvarsson, ship engineering expert at Chalmers University, Johan Ridderstolpe, marine engineer and former technical director of the Swedish Armed Forces at Muskö Base, and PhD Roland Karlsson, former accident investigator at the Swedish Accident Investigation Board.
The entire investigation, summary, animations and film material are freely available at estoniainvestigation.com
https://youtu.be/ctVeie7tMXU?si=qw4JHEE8agN7cKrk
Se även Håkan Bergmarks intervju på modiga Frihetsnytt som har ovanligt många tittare och kommentarer:
https://youtu.be/nJ6FAA6I3UI?si=mvOShKmQFS6BLMMe
Samt hans eget inslag från den 12 december 2025:
https://youtu.be/_q1BcrYQpLo?si=sWz5WLTJZKYO8env
Se även på WTV:
Henning Witte intervjuas av Thomas Gjutarenäve om M/S Estonia skandalerna början september 2025
2025-09-07 18:12

Stort tack till Thomas Gjutarenäve att han hade modet att intervjua mig, Henning Witte, om en av Sveriges hetaste potatisar: M/S Estonias förlisning där numera MI6 är huvudmisstänkt då de är enda misstänkta som lämnat fingeravtryck på Estonias vrak.
Tyvärr kunde jag inte ge intervjun från min över 10 år gamla dator då den gått sönder. Därför vore jag tacksam för gåvor på Swish eller andra vägar. Min tel: 0707278525
Trots att intervjun visades långt över 2000 gånger första dagen fick jag bara en Swish på 100 kr alldeles i början av dagen. Tack för det.
Detta öppnar misstankarna om sabotage efteråt!
https://youtu.be/yysz_jb8gHI?si=2ERFO_OQr_THtWG7
Se även på WTV:
Som väntat blåljuger Statens Haverikommission i sin senaste Estonia rapport 20.8.2025;
Som väntat blåljuger Statens Haverikommission i sin senaste Estonia rapport 20.8.2025
2025-08-21 13:53
Presskonferensen som Statens Haverikommission höll igår den 20 augusti 2025 om nya delfrågor ang. Sveriges då värsta massmord genom tiderna innehöll lögn, som väntat!
Den hemligstämplade rapporten om den första kommissionens JAIC slutrapport om Estonias förlisning som påstås komma från Sjöfartsverket kan jag, Henning Witte, som varit ombud för hundratals Estonia offer sedan 1996 fram till 25-årsdagen 2019, inte bedöma. Jag har aldrig hört att en sådan rapport överhuvudtaget skulle föreligga. Bara det är skummt då jag är mycket bättre insatt i Estonia frågorna än den nuvarande Haverikommissionen, som startade först 2020/21 med uppdraget att mörklägga sanningen om Estonias förlisning, igen! Oförskämt var det också att Jonas Bäckstrand vägrade att nämna journalistens namn som påstås har författat rapporten, trots namnet publicerats på Lögn-kommissionens hemsida, där den är dock svårt att hitta.
Den andra punkten i gårdagens presskonferens handlade om två okända fartyg som nu utgavs för att vara två okända finska handelsfartyg som påstås deltog i räddningsarbetet. Detta är möjligt men de lämnade inga räddningsavtryck till eftervärlden.
Däremot förteg Sveriges Haverikommission att det diskuterades två okända fartyg som betedde sig mycket misstänksama då de var mycket nära Estonia från början av förlisningen men valde att inte rädda någon utan smita från brottsplatsen: det ryska statliga (registrerat på inrikesdepartement i Moskva) fartyget Leonid Bykov, som gömde sig i den finska skärgården och ett svenskt fiskefartyg som flydde raskt till Oskarshamn!
Den största lögnen kom dock i samband med hamnstatskontrollen kort före Estonias avgång i Tallinn den 28 september 1994.
Hela presskonferensen luktade illa av dålig pedagogik. Efter så lång tid måste publiken vägledas bättre. T ex borde inledningen ha varit att det fanns allvarliga anklagelser mot JAIC att ha publicerat ett förfalskat hamnstatskontrollprotokoll som ljög och påstod att Estonia skulle varit sjövärdig när hon lämnade Tallinn för sista gången. Originalet av detta protokoll skrev med all rätt raka motsatsen!

Lögn-kommissionen borde sedan ha hänvisat till Susanna Popovas och Mats Holms bok Protokollet från 2003 om just denna anklagelse mot JAIC! Dessa två mycket väletablerade journalister bevisar med all önskvärd tydlighet att hamnstatskontrollprotokollet kom fram till att Estonia inte var sjävärdig när hon gick ut till sin sista resa! D v s att JAIC grovt hade ljugit även på denna fråga.
Ännu värre är att Statens Haverikommission förteg att även Statens SKL i Linköping hade undersökt samma fråga redan 1999 på uppdrag av The Independent Fact Group och kommit fram till samma resultat: JAIC hade publicerat ett förfalskat protokoll! Allt tydde på att de själva utfört förfalskningen!
Fokus Estonia avsnitt 5 om Haverikommissionens förfalskade dokument:
"Timmarna innan Estonias sista avgång från Tallin gjordes en hamnstatskontroll. Den visade på flera så allvarliga brister att fartyget inte skulle fått lämna hamn innan de åtgärdats. Estonia var inte Sjövärdigt.
Men haverikommissionen JAIC hävdade tvärt emot att fartyget var sjövärdigt. Som enda stöd för detta påstående publicerade man ett förfalskat protokoll där viktig information redigerats bort."
https://youtu.be/A0j8f4xFSZI?si=wBNKz7ufJf1WsSXr
Se även på WTV:
20 augusti 2025 Statens Lögn-kommission bjuder på pressträff om M/S Estonias förlisning 28.9.1994, Upd 20.8.25
2025-08-18 10:57

Svenska Estonia-haverikommissionen vill inte publicera alla vittnesmål från de överlevande passagerarna och sedan förstöra alla förhör=mörklägga massmord
2024-09-27 10:53

Nu säger ordföranden av den svenska Estonia-Haverikommissionen Jonas Bäckstrand, som WhiteTV redan 2021 hade polisanmäld för skyddande av brottsling, att man efter 30 år äntligen ska göra förhör med de överlevande passagerarna, men att dessa ska hemligstämplas och bara ett fåtal ska få nedslag i den nya haverirapporten som med flit fördröjdes till hösten 2025!
Så primitivt och brutalt mörkläggs Sveriges värsta massmord för 30 år sedan. Många överlevande vittnar nämligen samstämmiga om att slagsidan på Estonia började ca 10 minuter tidigare än vad som skrivits i lögn rapporten från JAIC 1997.
Regeringen borde sparka Bäckstrand omedelbart!
Men det gör barnplågaren Ulf Kristersson naturligtvis inte då den Djupa staten har många hållhakar på honom och resten av den Sverigeföraktande regeringen.
Se även på Yle:
De nya Estoniautredningarna har hittills varit tekniska undersökningar av fartyget och dess omgivning. Många överlevande tycker att de också borde intervjuas om sina upplevelser. - t ex estniskan Siiri Same.
och
på Expressen: Vi överlevare måste få veta hur Estonia sjönk
"Estoniakatastrofen är inte klarlagd, enligt svenska folket.
Ansvarsfrågan är inte utredd och tilliten till myndigheternas hantering låg.
Nu behöver Statens haverikommission och regeringen ta frågan på allvar, skriver 20 överlevare från katastrofen."
och
på Världen idag: Riksdagsseminarium om Estonia 25 september 2024
"Det är mycket osäkert om det tappade bogvisiret är den primära orsaken till Estoniakatastrofen, och stenig botten har troligen inte orsakat hålen i vrakets skrov. Det sade professorn Anders Ulfvarson nyligen vid ett riksdagsseminarium om katastrofen."
Detta inslag har censurerats bort av Google precis som alla bidrag från WhiteTV!
Se även på WTV:
Estonia-Haverikommissionen ljuger om vatten under bildäck genom ventilationssystemet;


