Estonia-Haverikommissionen ljuger om vatten under bildäck genom ventilationssystemet
2024-09-27 07:14
I morse den 27 september 2024 fortsätter den svenska Haverikommissionen för Estonias förlisning för 30 år sedan att ljuga för allmänheten genom att obevisat påstå att vattnet så snabbt kunde komma in från bildäck under bildäck till däcken 1 och 0 genom ventilationssystemet med rör från ovanför vattenlinjen till däcken under bildäck. De vidgår alltså att Estonias mycket snabba sjunkförlopp inom ca 45 minuter enbart kan förklaras med att däck 1och 0 fylldes med mycket vatten, men förtiger spränghålet, det s k Håkan-hålet, och ljuger genom att påstå att vattnet trängde in så fort via fartygets ventilationskanaler.
Detta är gamla lögner som etablissemanget redan tidigt spred efter att skeppsbyggnadsingenöreren Anders Björkman hade skrivit på DN 1996 att vatten på bildäck, den officiella versionen från den gamla kommissionen JAIC, inte kan sänka Estonia därför att ca 18 000 kubikmeter luft under bildäck gör att färjan slår runt som Jan Heweliusz och flyter på vattenytan i flera dygn, dock upp och ner med kölen i luften.
Meyer varvet var tidigt ute med att påpeka att de inbyggda ventilationskanalerna inte hade utrymme att leda ner så mycket vatten i så kort tid att Estonia då skulle kunna sjunka.
Då enbart ett hål under bildäck kan sänka Estonia så snabbt var Chalmers tvungen att fuska och bygga in ett gömd hål i Estonia-modellen under vattenlinjen för att ljuga för alla journalister när modellen sjönk fort till botten av universitets bassäng.
Fokus Estonia forskargruppen kom till samma resultat att storyn med ventilationsrören är lögn och publicerade detta redan för elva månader sedan, se filmen nedan:
https://youtu.be/d2Sq3a1uZyY?si=vqBfnxyu777EmpTA
Se även på WTV: