UPDATE: Royal Bank of Scotland + andra brittiska banker stoppar utbetalningar
2012-06-23 17:10
Nu händer det igen. Den stora och efter räddningen med brittiska skattepengar 2008 delvis förstatligade Royal Bank of Scotland (RBS) och deras döttrar National Westminter Bank, eller kort NetWest, samt lilla Ulster Bank blockerar igen sina kunders pengar. Sedan onsdagen den 20 juni 2012 är ca 15 miljoner bankkunder extremt upprörda över att deras löner, skatteåterbetalningar och andra inbetalningar inte har dykt upp på deras konton. RBS och NetWest skyller på datorbugg, men detta är föga troligt. Kunderna kan fortfarande logga in på sina konton och vissa har fått utbetalningar. Om det skulle handla om ett äkta datorproblem skulle allas pengar vara blockerade. Dessutom meddelade NetWest under torsdag eftermiddag, att datorproblemen skulle vara lösta, men att folk ändå måste vänta förmodligen i flera dygn, innan de kan komma åt sina pengar. BBC upprepade samma dystra budskap under lördag eftermiddag, 2012-06-23. Vilken bra timing, att det just blir 'datorproblem' när lönerna utbetalas....
Jag tror inte en sekund på datorproblem. RBS är ökänd för girighet och dålig management. De var förmodligen tvungna att tjuvhålla på kundernas pengar för att kunna höja sin kapitaltäckning. Som jag sade så ofta tidigare: politiker skall göra en regeländring och kräva att bankerna skall inneha de pengar, de lånar ut! Allt annat är oärligt!
Foto från Daily Mail UK
Kapitaltäckningskravet skall höjas från dagens 0 till 9% till 100%. Dessutom skall det vara förbud på att bankerna bokför sina kunders pengar som bankens egendom, som bankens egna pengar. Det är nämligen därför att bankkunden enbart har ett civilrättsligt anspråk på utbetalning mot sin bank och är förhindrat att begära handräckning hos kronofogden mot banken. I ett ärligt system skulle banken sätta kundens pengar på ett extra klientmedelskonto, som inte skulle drabbas, om en bank kollapsar. Kundens pengar skulle förbli kundens egendom och inte bankens. Då skulle den statliga insättningsgarantin på 100 000 EUR inte vara nödvändig och belasta skattebetalaren, eftersom då skulle kundernas pengar ligga orörda på bankernas klientmedelskonton. Det är oförskämt att garantin dessutom är begränsat och angiven i EUR, trots att svenska folket har röstat emot Euron. Garantin sjunker nämligen, varje gång Eurokursen mot kronan försvagas, vilket sker hela tiden, då Euron är så infekterad. Den svenska bankkunden måste alltså utöver obeståndsrisken bära en påtaglig valutarisk, när bankerna kommer på obestånd.
Kolla även på White TV:s inslag om en italiensk bank som tjuvhäller på kundernas pengar i en månad.
Film från SkyNews som inte gick att inbädda klicka här.
UPDATE
Mina misstankar att datorbugg var svepskäl besannades. Nu är nätet fullt med uppgifter att RBS, Ulster Bank och NatWest strulade med betalningar till många av sina konsulter långt innan "datorbuggen". Den engelska bloggen A diary of deception and distortion har samlat massor med klagomål från bankernas leverantörer och konsulter, att de inte fått betalt under en lång period och att detta indikerar allvarliga likviditetsproblem hos Royal Bank of Scotland.
Många kunder har klagat över, att de enbart kunde plocka ut små belopp ur bankomaterna långt innan "datorbuggen" proclamerades.
Man har räknat ut, att RBS har fått en likviditetsökning med astronomiska 73 miljarder £ tack vare sina 'datastrul'.
Den svenska bloggen Cornucopia rapportera att "buggen" verkar ha spridit sig även till Swedbank, den svagaste av de fyra svenska drakarna. Lagom till löneutbetalningen den 25 juni har även Swedbank datastrul, som belönas med ökad likviditet. Det verkar vara ett smittsamt bankvirus.
Även den 25 juni 2012 fortsätter problemen, i synnerhet för Ulster Bank.