Estonia Haverikommissionen fortsätter ljuga om den öppna bogrampen och att bogvisiret föll av helt, 20-meters hålet kom förmodligen inte genom vrakets vikt
2025-12-16 14:30

Den nya Haverikommissionen från Estland, Sverige och Finland om M/S Estonias förlisning den 28 september 1994 fortsätter med de grova lögn som den första Kommission JAIC redan publicerade 1997!
Det som enklast kan bevisas är att bogrampen aldrig öppnades. Den hade redan blivit skadad flera månader före förlisningen i Tallinns hamn p g a slarvig avlastning där lastbilar förvred rampen. Detta ledde till att bogrampen inte kunde stängas ordentligt. För att förhindra visst vatten inflöde på bildäck stoppade besättningen filtar och madrasser på babord sidans nedre hörn, vid gångjärnen. Dessa filtar och madrasser finns kvar på film som togs efter förlisningen. Hade bogrampen varit vidöppen, som Kommissionen påstår, så hade de spolats bort!
Bogrampens lås längre upp är knappt skadade och därför mycket dåligt filmade efter förlisningen. Men några bilder finns som visar tydligt att låsen är knappt skadade och visar att bogrampen aldrig varit helt öppen som båda Haverikommissioner fortfarande ljuger om!

Dessutom tog även den första Kommissionen i sin rapport från 1997 med den berömda skissen av besättningsmannen Henrik Sillaste (bild ovan) som visade att bogrampen satt kvar efter slagsidan, men bara mindre mängder vatten strömmade in på bildäck. Rampen var alltså stängd och inte vidöppen som Kommissionens ljuger om.
Bogvisiret sprängdes bort med MI6 hexakomposit. Men bara bomber på styrbords sidan exploderade och skadade skrovet i fören mellan bogrampen och bogvisiret. Dessa explosionsskador finns och filmades och publicerades på nytt av den estniska Kommissionen efter 2020, typ 2023 och 2024. Dessa bilder visas dock inte av Lögnkommissionen, istället visade de idag en dator animation där sprängskadorna är borttagna!
Men på babordssidan gick en MI6 sprängladdning (Pink Package av hexakomposit) INTE av och den filmades förmodligen av den finska Marinen den 9 oktober 1994, strax efter förlisningen. (Är på framsidan av min bok M/S Estonia sänktes ). På de engelska bilderna från början av december 1994 är sprängladdningen dock borttagen utan kommentarer!
P g a att bomben på babordssidan mellan bogrampen och bogvisiret inte fungerade hängde bogvisiret kvar på babordssidan på hydraularmen under hela sjunkförloppet, dock vid sidan av rampen, rörande på utsidan av babords skrov.
Detta är dokumenterat av en sonarbild från havsbotten som togs direkt efter sjunkningen. Attentatsmännen ville alltså spränga bort hela bogvisiret eftersom de hade redan planerat in den falska flaggan att bogvisiret gick av i dåligt väder, drog med sig bogrampen och vatten på bildäck kunde ohindrad strömma in och sänka Estonia.
De hade dock inte fattat att vatten på bildäck inte leder till ett snabbt sjunkförlopp på ca 55 minuter utan till att Estonia då borde ha kapsejsat och flutit på den instängda luften under bildäck i flera dygn, som t ex Jan Heweliusz 1993 utanför Polen. Kommissionens förklaring idag strider alltså igen mot naturlagarna!
Den vetenskapliga bedömningen som Estonia experterna från BMTIG kom med förra veckan att skrovets vikt är inte tillräckligt kraftfull att slita upp det 22 meter långa hålet som Henrik Evertsson filmade september 2019 på styrbords sidan är mycket mer övertygande än vad Lögnkommissionen publicerade idag, se filmen nedan.
Här borde Haverikommissionen utfört en metallurgisk analys av den skade skrovplåten, som Jutta Rabe gjorde på fören och som visade entydigt att den varit utsatt för en sprängning!
Positiv är att dagens Haverikommission rättade till ett allvarligt fel från JAIC och bekräftar numera att Estonia inte var sjövärdig när hon lämnade Tallinn för sista gången.
Och glöm inte Estonias stora hemliga hål på styrbords sidan nära fören under vattenytan som Kommissionen förteg igen! Fokus Estonia: https://youtu.be/ZpkSwDaTvDk?si=XW2R72ZHNrZNWPOd
Journalisten från Financial Times var mycket bra påläst och ställde vettiga frågor.
https://www.youtube.com/live/y487WvWCv0I?si=ZBIKnKp492y1p5ha
Fokus Estonia: Estonias bow visor was blown off:
https://youtu.be/zup7OxqMyoo?si=FEzX1RAgXUv4oa_A
Bogvisiret föll aldrig av, Del 1 :
https://youtu.be/ya5nU4QFkWY?si=iFwLps6UrKYNVyuk
Avsnitt 3 Flera stora hål:
https://youtu.be/KNx-E_du1vg?si=tcbTnBuUvSeFEpLk
Estonia Investigation proved wrong:
https://youtu.be/5YcHjtZPYuU?si=qWsAnCiweEoz8ypU
Vattnet som sänkte Estonia - Del 1 av (2):
https://youtu.be/d2Sq3a1uZyY?si=UMU2FW3NKO8LP72Q
Vattnet som sänkte Estonia - Del 2 av (2) från 16 oktober 2023:
I avsnitt 16 visar vi aldrig tidigare visat filmmaterial från den stora upprivna/intryckta skadan i styrbordssidan och intervjuar några av de som överlevde och hade sin hytt alldeles i närheten. De berättar om sina upplevelser av smällarna, det starka skrapljudet och vattnet på golvet samtidigt som Estonia började få slagsida. Vittnesmål som går tvärt emot haverikommissionen JAIC:s teorier om förlisningen. Dessa och andra överlevandes förhör 2022 hemligstämplades tyvärr av Statens Haverikommission.
https://youtu.be/ST8pgR4LHdQ?si=PHzHvftoRMl8eDGh
Se även på WTV:
M/S Estonia sänktes också av minst en kollision med annat fartyg;


