Bekräftat: M/S Estonias kapten Arvo Andresson sköts i huvudet på bryggan
Wednesday, 15 September 2021 20:24
bildkälla; Estonias kapten sedan fartyget togs i bruk, esten Arvo Andresson, mördades under Estonias sista resa, bara 40 år gammal
I Estlands största dagstidning Õhtuleht är en stor artikel idag om nya Estonia-skandaler. Det viktigaste är att kaptenen Arvo Andresson hittades skjuten med en kula i pannan på bryggan! Uppgifterna kommer nu från officiellt håll i Finland, som klagar över Sverige som tvingade dem att hålla dessa centrala fakta hemliga.
För mig, Henning Witte, var detta inget nytt. Under juni 1997 kom Jutta Rabe från en Finlandsresa till mig i Stockholm och berättade andfått att hög finsk militär från marinen hade uppgett för henne att de officiella film- inspelningarna från det svenska Sjöfartsverket mellan den 2 och 4 december 1994 visade Estonia-kaptenen på bryggan med ett skotthål genom pannan, se närmare sidan 114 i min bok M/S Estonia sänktes . Sverige har sedan låtit detta känsliga filmmaterial försvinna.
båda Estonia-kaptener Arvo Andresson (vänster) och Avo Piht (höger)
Man ska inte förväxla den mördade kaptenen Arvo Andresson med Estonias andre kapten Avo Piht. Han turades om med Arvo var fjortonde dag att ha befäl över Estonia och skulle ta en lotsexamen i Stockholms skärgård samma morgon. Han överlevde enligt estniska radion Kuku och andra media och söktes sedan internationellt av Interpol. Men plötsligt ströks hans namn från listorna med överlevande. Officiellt hade han nu omkommit på Estonia. Men så var inte fallet utan han försvann, förmodligen via tyska ambassaden i Helsingfors, till ett amerikanskt vittnesskyddsprogram, då han visste för mycket. Jag hade kontakt med hans hustru Sirje som tyvärr avled för några år sedan. Hon bekräftade att maken levde och att de fick ha kontakt.
Estnisk media uppgav också nyligen att Estonias Mayday-nödrop blockerades av en okänd sändare. Enligt obekräftade uppgifter från Faktagruppen handlade det om en rysk störsändare utanför St Petersburg.
Först på lilla fritidsbåtskanalen VHF-16 lyckades Estonias nödrop bli hörd på Sjöräddningscentralen i Mariehamn på Åland, som sedan drog igång räddningsinsatsen. Massmördarnas plan var dock att ingen skulle överleva. Därför hade de svenska räddningshelikoptrarna ingen soppa när de fick Estonia-larmet.
Mordet på den 31-årige estniske tulltjänstemannen och avlyssningsspecialisten Igor Kristapovitš den 22 oktober 1994 debatteras nu också stort i Estland. Han fick, som tidigare, den estniska regeringens specialuppdrag att hålla hela tiden kommunikationen med bilfärjan under hennes sista resa. En estnisk hemvärnssoldat lyckades skadeskjuta en av mördarna som då forslades omgående till ett sjukhus. Han kunde inte gå själv längre. Trots detta försvann han spårlöst under natten från sjukhuset för alltid.
Kristapovitš spelar också en viktig roll i Jutta Rabes och min film Baltic Storm. Den finns nu äntligen gratis på YT:
Det kom även en konkretisering om de två lastbilar som dumpades på den djupaste platsen i Östersjön. Det handlade om mellan 6 och 7 lastbilar som dumpades i havet från den bakre rampen strax före slagsidan och sjunkningen.
.
Svensk fulmedia tiger som vanligt!
Se även på WTV:
Regeringen/Damberg (S) fortsätter mörklägga Estonia, Hirschfeldts militär-last-utredning hemlig i 100 år, FMV-rapport försvunnen
Monday, 13 September 2021 14:34
Nytt spränghål mot Estonias bildäck som filmades under juli 2021, men som mörkläggs av den svenska Haverikommissionen
Med fördröjning efter de officiella Estonia-dykningarna under juli 2021 svarade nu, så länge Riksdagen är tummt före Öppnandet, inrikesminister Mikael Damberg (S), som är Estonia-ansvarig, på mycket besvärande frågor från riksdagsledamoten Mikael Oscarsson (KD). Så få som möjligt ska höra om Regeringens Estonia-skandaler. Frågan gällde ”En förnyad utredning om Estonias militärtransporter”. Se närmare Bettans Estonia-blogg.
I Riksarkivet finns Johan Hirschfeldts militär-last-utredning, ni vet, han som brände upp allt utredningsmaterial som president för Svea hovrätt. Men man kommer inte åt utredningen, då vår nuvarande Regering förlängde den tidigare sekretessbeläggningen från 25 år till 100 år.
Över 15 000 centrala Estonia-handlingar är belagda med sekretess innanför galler. Regeringen bär ansvaret!
Militärens/FMV:s utredning huruvida det hade smugglats militärt material ombord på Estonia har försvunnit, trots Mikael Dambergs lögn om motsatsen.
Sedan tog Mikael Oscarsson också upp skandalen, att kropparna som hittades runt vraket inte tagits upp. Här ljuger Damberg genom att hänvisa till många anhöriga som inte vill ha tillbaka kropparna. Jag känner ingen som verkligen vill det. De extremt få som sagt så till fulmedia är fjärrstyrda med mind control. Den överväldigande majoriteten vill ha upp sina anhöriga från mordplatsen! "Vi har aldrig blivit tillfrågade utan det är Riksdagen som tagit beslutet." skriver Bettan som förlorade sin make. Hon tillägger: "Det var synd att Projekt Estlands dykexpedition till M/S Estonias vrakplats som offentliggjordes i veckan inte kom på tal. Den expeditionen måste väl anses som både oberoende och inte politiskt styrd, vilket är två ord som Damberg ofta hörs upprepa."
Se även på WTV:
Militären och polisen har minst fyra olika hemliga Estonia-arkiv. Upp med dem!
Estonia experten Harri Ruotsalainen: har bevis att lastbilar dumpades i havet strax före förlisningen, Sverige gömde dem under grus + makadam
Sunday, 12 September 2021 01:23
Estonias visir i fören sprängdes bort med engelsk Hexakomposit bomb från MI6
Här kommer Jüri Linas sammanfattning av Harri Ruotsalainens vittnesmål inför estniska parlamentsledamöter den 10 september 2021. Filmen nedan dokumenterar förhöret på estniska:
"Nya bevis för att Estonia sänktes
Den 10 september 2021 träffade den finske ingenjören Harri Ruotsalainen den estniska Estonia-gruppen vid Riigikogu. Hösten 1994 arbetade Ruotsalainen vid den finska räddningstjänsten i Helsingfors och deltog i Estonias räddningsinsats.
Han berättade om de omständigheter som av den svenska regeringen hade hemligstämplats för 25 år, senare 100 år.
Han avslöjade att med hjälp av sonar hade man upptäckt minst två stora fyrkantiga föremål som den 28 september 1994 klockan 00:55 hade dumpats från M/S Estonia på en djup av 90 meter och därefter sänktes hela fartyget. De tydliga sonar-sekvenserna hade Igor Volke fått fram, som då representerade den estniska räddningstjänsten. 00:55 hördes metalliska ljud.
Innan dess hade Estonia avvikit från sin sedvanliga kurs för att svänga åt det djupaste stället i området. Några svenska ledamöter ur den internationella Estonia-kommissionen hade tagit hand om sonar-sekvenserna men inte offentliggjort dessa.
Det var den natten som Estonia var på väg från Tallinn till Stockholm men förliste.
Finska radarstationers sekvenser visar att fartyget höll en hastighet av 15 knop, men då fartyget kom fram till dumpningsplatsen sänktes hastigheten till 5 knop. Annars var det i genomsnitt 30 meter djupt i området.
Vittnesmål gör gällande att på bildäck hördes det hur bilmotorer startade under färden och bakre rampen i aktern öppnades. Enligt Ruotsalainen kördes minst två lastbilar överbord. Då gjorde Estonia en underlig manöver, gick upp mot vinden, i stället för att söka skydd mot blåsten. Det var då fartyget förlorade bogvisiret. Vinden vid förlisningsplatsen klockan ett uppskattades till 18–20 m/s (styv kuling).
Enligt honom såg det ut som om kaptenen eller de som styrde färjan mot allt förnuft ville sänka fartyget. På grund av hål under vattenytan som flera detonationer åstadkom, förliste fartyget endast på 20-25 minuter. Denna teori stöds av uppgifter om sprängladdningar.
I en dokumentär, "Estonia - Fyndet som ändrar allt" (september 2020), visas ett 4 meter högt och 1,2 meter brett hål på styrbords sida i Estonias skrov upptäckt vid dykningar i september 2019. I dokumentären omtalades endast ett hål. I oktober 2020 framkom att ett andra hål upptäckts vid dykningarna. Detta andra hål är flera decimeter högt och flera meter långt.
Under en presskonferens i Tallinn den 8 september 2021 offentliggjorde Margus Kurm, tidigare statsåklagare och chef för Estlands utredning av Estoniakatastrofen 2005–2009, bilder på flera tidigare okända skador på skrovet från sommarens dykningar, varav vissa tycks visa sprängskador.
Efter operationen med lastbilarna tog det inte så lång tid förrän Estonia klockan 01:24 ropade: "Mayday! Mayday!"
Vågorna var inte särskilt höga. Våghöjden på olycksplatsen har uppskattats till 4,0–5,4 m, vilket inte är extremt mycket.
Tack vare ett privat initiativ fortsätter Estland nu att undersöka närmare dessa nya uppgifter som Harri Ruotsalainen lämnade. Dykningarna finansieras av tidningen Postimees.
Riigikogu-ledamoten Anti Poolamets sade att esterna inte litar på den svenska staten. Enligt Ruotsalainen har Sverige saboterat tidigare utredningar med hänsyn till rikets säkerhet.
Nyckelfrågan är: var finns en del av lasten? Om man inte hittar alla lastbilar på bildäck, borde man leta efter dessa i den nämnda sänkan. Om man hittar de två dumpade lastbilarna på havsbotten, så kommer saken i ett annat ljus.
Det mest sensationella var att gruset som på order av den svenska regeringen hälldes på lastbilarna och inte på vraket, som ligger ca 400 meter från dumpningsplatsen.
Enligt uppgift befann sig en sabotagegrupp från ryska militära underrättelsetjänsten GRU ombord. Gruppens uppgift skulle ha varit att sänka fartyget.
År 2005 konstaterades det att Estonia transporterade militärmateriel från före detta Sovjetunionen i stor omfattning, även i september 1994. Det har även framförts uppgifter om att
delar av en kärnreaktor och radioaktiva ämnen (15 kilo osmium) skulle ha varit med på fartyget på förlisningsnatten, vilket skulle förklara varför regeringen inte ville bärga vraket eller fortsätta dykningarna, utan ville hälla betong över området. Den estniska regeringen stoppade företaget, enligt Ruotsalainen.
Det har inträffat märkliga och ologiska ting i samband med Estonias förlisning.
Dykaren Stewart Rumbles berättade att de svenska dykarna blev chockade över beskedet att låta 125 kroppar, som utan problem hade kunnat bärgas, vara kvar. I oktober 2020 ansåg Estlands inrikesminister Mart Helme att de döda ombord på Estonia ska tas upp. Den nya estniska socialliberala regeringen är inte intresserad av detta uppdrag.
JÜRI LINA"
Estonia - Fyndet som ändrar allt (2020)
Tallinks bilfärja Balanga Queen befann sig också i närheten av Estonia vid förlisningen, men fick order att gå direkt till Tallinn.
Bland de döda fanns sångaren och underhållaren Pierre Isacsson, den tidigare socialdemokratiske riksdagsledamoten Lennart Pettersson samt den estniske sångaren Urmas Alender.
Se även på WTV:
Bekräftat: M/S Estonias kapten Arvo Andresson sköts i huvudet på bryggan;
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Harri Ruotsalainen sade ju till det estniska Parlamentet att Estonia gjorde en galen svängning in i vinden och att ingen vettig kapten skulle göra så. I intervjun med Georg Thars får vi förklaringen, Estonia fjärrstyrdes då:
M/S Estonia kidnappades och fjärrstyrdes säger insider;
9/11 20 år av lögn, precis som med M/S Estonia massmordet
Saturday, 11 September 2021 17:08
När 9/11 hände för exakt 20 år sedan satt jag på mitt kontor i Stockholm och ca 15:15 ringde den tyska stjärnjournalisten Jutta Rabe och sade, Henning sätt på TV:n, USA startar tredje världskriget!
Bilderna från flygplanen visades hur de flög in i WTC 1+2. Och kommentatorn på CNN sade, att initierade källor pekar ut Osama Bin Laden. Då hade det inte ens gått en halvtimme sedan första flygplanet hade flugit in i det svenskbyggda tornet.
Då sade jag till Jutta, det är ju som med Estonia där statsministern Carl Bildt under första dygnet den 28 september 1994 gick ut med lögner att bugvisirets dåliga konstruktion medförde att visiret föll av och vatten på bildäck sänkte Estonia.
Hur kunde de veta det så fort utan utredning? Därför att massmördarna hade från början byggt in minst en falsk flagga och informerat journalister och politiker i förväg eller direkt när det hände vad de skulle säga.
De ständiga och genom Styrelsen för Psykologiskt försvar (del av Must) samordnade Estonia-lögn gjorde att jag startade White TV 2010, för att ha en egen mediakanal för min Estonia-forskning. Så kunde jag gå runt den ständiga censuren i svensk media. Sedan blev det många andra ämnen där sanningen förtrycks lika mycket. Därför döpte jag en av WTV:s huvudmenyer till Praktiska konspirationer för att slå emot CIA narrativet: Du är en konspirationsteoretiker! Nej, jag är en konspirationspraktiker då jag själv blivit utsatt för konspirationer i samband med den välorganiserade och mycket kriminella Estonia-mörkläggningen.
Under huvudmenyn blev det en undermeny M/S Estonia sänktes och en 9/11.
Se på gamla 9/11 inslag på WTV, där YouTube censurerat bort de flesta filmer:
Dr. Judy Wood: 911 gjordes med skalärvågsvapen, fri energi;
9/11 gjordes av Mossad och CIA med skalärvågsteknologi;
Bra 9/11 film för dumma journalister och politiker;
Project for The New American Century wanted 911;
Filmer där Mossad avslöjas ligga bakom 9/11:
Estniska partiet Ekre i Estonia-krismöte med Harri Ruotsalainen i Estlands parlament, Felixrapporten bekräftades Update 11.9.21
Friday, 10 September 2021 21:51
Den 10 september 2021 kl 09:00 skulle det estniska partiet Ekre, efter presskonferensen från den nya Estonia-dykföreningen Mare Liberum Foundation (MLF) med Margus Kurm dagen innan, ha hållit ett krismöte om Estonias sänkning i det estniska parlamentet Riigikogu med live sändning. Men den mediala överföringstekniken saboterades, förmodligen av MI6. Alla de andra estniska parlamentspartierna ville inte veta av detta sanningssökande, då de är under hård MI6 kontroll.
Man hade bjudit den f d finska räddningsingenjören Harri Ruotsalainen, som var en av de första på plats efter förlisningen. Han anlitades sedan som expert av den finska delen i JAIC, den officiella lögn kommissionen som bestämt Estonia-narrativet sedan 1997. Han är mycket kritisk till JAIC. De frågade aldrig om bogvisiret och hemligstämplade alla Estonia-handlingar till 100 år.
Jüri Lina meddelade för WTV först kl 22:40 den 10 september att en inspelning av mötet nu publicerats på det estniska partiet Ekres hemsida. Den är på 1,5 timmar och Jüri hade bara sett de första 30 min där det mest sensationella var att den finska JAIC-medarbetaren Harri Ruotsalainen uppgav att Estonia strax efter avresan från Tallinn kl 19:15 den 28 september 1994 efter att de passerat den estniska ön Dagö gick ner med farten till 6 / 5 knop för att sedan öppna bilrampen därbak för att kasta ut en eller två lastbilar i havet, som förmodligen hade smugglat knark.
Sverige hällde sedan 1996 mycket sand, grus och makadam på dessa dumpade lastbilarna för att förstöra bevis. De låg an bra bit ifrån själva vraket. Officiellt hette det från svenska staten att grus och makadam hälldes bara runt vraket för att stävja havsbotten för betongövertäckningen. Under detta manöver lossnade flera kroppar runt vraket som sedan spolades i land utanför Estland. Snacka om att störa gravfriden!
Harri Ruotsalainen kan bevisa denna drastiska minskningen i farten med radarbilder från finska kustbevakningen.
Detta skulle i så fall bekräfta den s k FELIX-rapporten från ryska GRU (förmodligen författat av Putin) som dök upp februari 1996, se närmare kapitlet "FELIX-rapporten" sidan 159 i min bok M/S Estonia sänktes, som kan laddas ner gratis här .
Harri Ruotsalainen uppgav att kaptenen på något sätt tvingades att stanna Estonia vid den djupaste platsen och dumpa smuggelgods. Detta medförde att vatten kom på bildäck, dock i mindre mängder. Med bara detta vatten hade Estonia flutit i minst ett dygn. Att hon sedan sjönk så fort var ett attentat. Någon hade gjort flera hål i Estonias skrov under vattenlinjen uppgav Ruotsalainen. Vilken modig man! Det här kan kosta honom livet!
Se även på WTV:
Estonia-sonar stördes förmodligen av svensk ubåt för att sabotera undersökningarna 13 juli 2021;
Filmen är tyvärr hittills bara på estniska: