Estlands Estonia-haverikommission Tauri Roosipuu ljuger om räcket från bilrampen! Den var aldrig öppen under sjunkandet!
2024-09-21 00:07
Den 20 september 2024, bara åtta dagar före 30-årsdagen av Estonia-massmordet, går SRs Erik Ridderstolpe (den enda journalisten som redan från början 1994 rapporterade om Estonia) som vanligt ut med Estonia-lögn, den här gången från den estniska statliga Haverikommissionens, (OJK:s), utredare Tauri Roosipuu, att räcket från bogrampen inte har skurits/svetsats loss efter sjunkningen utan automatiskt fallit av när rampen öppnades under förlisningen utan ett direkt mänskligt ingripande.
Expressen (bild ovan) och Aftonbladet (där kort film med räcket på havsbotten) spred naturligtvis samma lögn. Se resten av de estniska dykfilmerna från juli 2024 längst ner.
Detta är grovt lögnaktigt på två punkter:
1. Bogrampen öppnades aldrig under sjunkförloppet
På sidan 138 i min, Henning Wittes, bok M/S Estonia Sänktes (kan laddas ner gratis där), skrev jag 1999:
V. Rampen revs aldrig ut
Vi erinrar oss att den officiella förklaringen från haverikommissionen var att rampen var så illa konstruerad att den stack in i visiret så att den öppnades automatiskt när visiret föll av, vilket medförde att stora vattenmängder kunde tränga in på bildäck. Detta är en ren lögn. Videobilderna från vraket visar nämligen att låsanordningarna på rampen höll. Därför undersöktes inte heller dessa lås av haverikommissionen, trots att visirets låsanordning och dess felkonstruktion presenterades brett i slutrapporten.
Rampen kan alltså aldrig ha varit öppen under katastrofförloppet. Bilderna från vraket på havsbottnen visar också att rampen sitter fastkilad i skrovet.
Experten Anders Björkman har redan från början hävdat att rampen aldrig var öppen.
Silver Linde intygade i sitt tidigare vittnesmål (band Di a hos SHK, förhör 941017) att rampen satt kvar och var stängd men att visiret hade slitits av när Estonia sjönk och Linde satt i räddningsflotten. När han sade detta utbröt tumult i kommissionen. Lindes vittnesmål om rampen finns inte med i slut-rapporten.
Ett ytterligare bevis för att rampen aldrig var öppen under olycksnatten är de madrasser och övriga textilier som kilats in för att täta den breda springa mellan skrovet och rampens babordsida för att vatten inte skulle komma in på bildäck. Springan hade uppstått då delar av rampens gångjärn knäcktes vid en tidigare avlastning i Tallinns hamn. På videofilmerna från oktober 1994 och början av december 1994 ser man hur textilierna fortfarande sitter väl fastkilade mellan skrovet och rampen. Om nu rampen hade varit vidöppen under katastrofförloppet, vilket kommissionen hävdar, hade dessa textilier omöjligtvis suttit kvar efter att massor av vatten forsat in med hög hastighet.
Detsamma gäller en trappstege som ligger på styrbordsidan vid ingången till bildäcket: "Hade rampen dragits ut helt, medan 'Estonia' hade fart framåt, borde rampen ha knäckts och brutits av och förpiksdäcket skulle ha krossats.
Nu hittades rampen stängd... och fastklämd i karmen, och förpiksdäcket var oskadat." (se Anders Björkman, kapitel 1.9)
I kapitel 3.10 bevisar Björkman närmare att rampen inte varit öppen:
"Kommissionens alla påståenden om hur rampen öppnades är totalt
obevisade. (—)
2. Räcken från bogrampen svetsades loss efter förlisningen
Sid 141 f:
Ridderstolpe har meddelat ytterligare uppgifter att rampen aldrig varit öppen:
"Under mer än tre år har experter från varv, Kommission m.fl. försökt utröna vad som skedde med rampen. Trots detta är det ingen som upptäckt att de två räcken, som fanns fast monterade på rampens sidor, saknas på rampen, där fartyget nu ligger. Räckena var fastsvetsade ovanpå rampen och sträckte sig utmed rampens båda långsidor hela vägen fram.
Eftersom rampen var ett par meter längre än öppningen in till bildäck var räckenas främre delar vridbara, så att innan rampen stängdes, så vreds dessa mot mitten och sedan bakåt, så att de också kom in i öppningen till bildäck, när rampen stängdes. Räckena låg nästan helt dikt an mot sidorna på tunnelöppningen in till bildäck. På en av de första filmerna kan man se babords räcke genom glipan in till bildäck, och detta är innan rampen manipulerats och öppnats. Alla följande videofilmer, där man kan se rampens insida, uppvisar en ramp utan räcken.
Man kan på filmen se de avskurna ärren, där räckena skurits av vid rampens sidobalkar. Det är uppenbarligen så, att räckena skurits bort av dykarna, eftersom räckena bevisar att rampen aldrig varit öppen. Genom att räckena låg så pass nära sidan på tunnelöppningens sidor, har låscylindrarna till rampen förhindrat rampen att öppnas, detta genom att räckena fastnat i cylindrarna. Denna kontakt mellan låscylindrar och räcke har ytterligare "förbättrats" genom att rampen knäckts som ett V, varvid räckena pressats utåt. Därför har kommissionen varit tvungen att ta bort räckena och även varit tvungen att avleda uppmärksamheten från insidan av rampen. Av detta följer att rampen aldrig kan ha varit öppen under förlisningen, inte mer än att räckena fortfarande varit i tunnelöppningen. Om rampen varit helt öppen, så att räckena varit "i det fria utanför tunnelöppningen", hade dessa säkerligen skadats av visirets hydraulik eller annat, och dessutom genom knackningen i rampen kommit att luta utåt. Då hade inte rampen stängt sig då fartyget sjönk och vred sig upp och ner. Och då hade minst ett av de vridbara främre delarna av räcket fallit fram och definitivt kommit i kläm, när rampen föll igen. Inget av detta har skett varför rampen har varit nästan helt stängd under förlisningen och före och efter slagsidan."
Så långt experten Johan Ridderstolpe (kusin till journalisten Erik Ridderstolpe).
Det finns också åsikten att bilrampens räcken togs bort eller klämdes av kort efter förlisningen då man varit framme och öppnat rampen för att transportera bort smuggelgods från bildäck, t ex avancerade ryska vapen!
Lyssna även på SR: Estoniaöverlevare lovades få se viktig film – löftet hölls inte. Denna viktiga film, bl a från juli 2024, visar nämligen bombskadorna på bogens styrbord sida, där bilarna körde in och ut. Bomberna där sprängde loss bogvisiret!
och
Överlevarnas krav: Mordutredning av Estoniakatastrofen
Se även på WTV:
_______
Här min e-mail korrespondens med den ärligaste medlemmen i den svenska Haverikommissionen:
Från: Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen < Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen >
Skickat: den 20 september 2024 13:53
Till: Jörgen Zachau < Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen >
Ämne: 30 årsdagen
Hej Jörgen,
Blir ni klara med slutrapporten till 30-årsdagen?
Kan jag titta på filmen hur det ser ut på skrovet där den flyttade bogrampen hade placerats?
Vad säger ni om det upphittade räcket från Estonias bogramp?
Tack för besväret.
Med vänlig hälsning
Henning Witte
Tel:0707278525
Svar samma dag kl 17:57
A-112/20
Hej,
Det är flera åtgärder som ännu inte är slutförda. Det är bl.a. en sjunkstudie och några intervjuer som återstår. Därefter ska detta sammanställas i någon form av rapport.
Den film som vi i utredningsgruppen gjorde sommaren 2024 av den del av skrovet du nämner finns på denna länk: https://estonia1994.ee/en/news/rov-video-survey-wreck-site-mv-estonia. Du får söka efter Dive 17.
De filmer som gjordes sommaren 2023 är ännu inte utlagda på internet, men det kommer att ske inom kort.
Undersökning av bilrampen visar att räckena inte skurits av. Det räcke som hittats och bärgats är den yttersta delen av räcket från rampens styrbordssida (den svängbara delen). Den visar heller inga tecken på att ha skurits av.
Vänliga hälsningar
Jörgen Zachau
Haveriutredare och utredningsledare sjöfart | Senior Maritime Safety Investigator
Statens haverikommission
TELEFON
08-508 862 13
076-508 62 13
POSTADRESS
Box 6014, 102 31, Stockholm
WEBBPLATS | LINKEDIN
www.shk.se
SHK på Linkedin
Så här behandlar SHK personuppgifter
Vi har bytt e-postadresser till fö Den här e-postadressen är skyddad från spamrobotar. Du måste tillåta Javascript för att visa e-postadressen